Kalium: Een essentiële voedingsstof voor je zenuwen en spieren

Kalium: Een essentiële voedingsstof voor je zenuwen en spieren

Kalium komt in elke cel van je lichaam voor. Het speelt een centrale rol in het samentrekken van spieren, de overdracht van signalen van zenuwen en je afwateringssysteem. Kalium zorgt ook voor sterkte botten en het is nodig voor de energieproductie van je lichaam.

Het innemen van voldoende kalium helpt je een te hoge bloeddruk te voorkomen als je ouder wordt. Zowel mannen als vrouwen van 19 jaar en ouder hebben 3100 mg kalium per dag nodig.

Eet de volgende kaliumrijke voedingsmiddelen vaker om een voldoende hoeveelheid (ADH) kalium binnen te krijgen:

  • 1 kopje witte bonen: 1189 milligram
  • 1 kopje gekookte spinazie: 839 milligram
  • Een middelgrote gekookte aardappel: 694 milligram
  • Een bakje (250 mL) magere yoghurt: 579 milligram
  • Een glaasje (suikervrije) sinaasappelsap: 496 milligram
  • Een kopje gekookte broccoli: 457 milligram
  • Een glaasje cantaloupe meloensap: 431 milligram

Bonusvoedingsstoffen

  • Bonen zijn ook rijk aan magnesium en vezels.
  • Aardappelen, broccoli en cantaloupemeloen bevatten vezels en carotenoïden.
  • Yoghurt bevat calcium
Toegevoegd op: 20-11-2007 | Categorie: Voeding | Printversie

Reacties op dit artikel

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.