Is vegetarisch eten een manier om af te vallen?

Is vegetarisch eten een manier om af te vallen?

Misschien heb je weleens gehoord van mensen die af willen vallen door vegetarisch te gaan eten. Onderzoek heeft uitgewezen dat een vegetariër dagelijks gemiddeld 500 kcal minder inneemt dan een niet-vegetariër, terwijl vegetariërs meestal wel meer eten.

Een verklaring hiervoor is dat vegetarische producten meestal alleen uit complexe koolhydraten bestaan. Complexe koolhydraten zijn rijk aan vezels en zijn van nature laag in vetgehalte. Vetten leveren bijna drie keer zoveel calorieën als een gelijke hoeveelheid koolhydraten en eiwitten. Voorbeelden van deze complexe koolhydraten zijn graanproducten, salades, fruit en groenten.

Een vuistregel voor gewichtsverlies is: Elke 7000 kcal die je minder inneemt, is ongeveer een kilo gewichtsverlies. Wanneer je dus omschakelt op een vegetarisch dieet en dus 500 kcal per dag minder gaat innemen, verlies je één kilo per twee weken.

Maar geen vlees eten wil absoluut niet zeggen dat je ook afvalt! Wanneer je als vegeratiër de verkeerde voedingsmiddelen eet, val je natuurlijk niet af. Dus daarnaast geen ongezond voedsel zoals chips, koekjes, en fast food.

Als je geen zin hebt om te koken, zijn er ook goede vegetarische kant-en-klaar maaltijden. Zoals bijvoorbeeld de koken-en-stomen producten van Albert Heijn of stoomgroenten. Er zijn ook vegetarische burgers te koop voor in de magnetron. Er is dus als vegetariër geen enkele reden om naar junk food te grijpen!

Je moet als je geen vlees eet wel opletten dat je alle voedingsstoffen binnen krijgt. Met name tekorten aan eiwit en goede visoliën zijn voor vegetariërs een probleem. Deze kun je goed opvangen door noten te eten. Bijvoorbeeld pinda's, cashewnoten, walnoten. Deze noten bevatten eiwitten en plantaardige vetten .

Als alternatief voor vis kun je ook voedingssupplementen nemen. Met name omega 3 vetzuren en vitamine b12 zijn belangrijk om vis te kunnen vervangen. Er zijn ook combinaties te verkrijgen van omega 3, 6 en 9.

Toegevoegd op: 17-06-2007 | Categorie: Voeding | Printversie

Reacties op dit artikel

laura van oosterom schreef:

ik heb een vraagje, ik ben sinds een week of twee vegatarisch en nu is het natuurlijk toch belangerijk dat je toch je eiwitten binnenkrijgt nu wil ik weten wat je daarvoor in de plaats kunt nemen. is een vegaburger ook goed?en zit daar ook minder vet in?ik sport namelijk veel en heb dus eiwitten nodig groetjes

# 09/06/2008

Karin schreef:

Laura als het artikel goed leest zie je staan at je een tekort aan eiwit kunt opvangen door noten zoals pinda`s,cashewnoten en walnoten te eten.

# 03/01/2009

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.