Maatje kleiner vóór de feestdagen? het kan nog!

Maatje kleiner vóór de feestdagen? het kan nog!

Ken je het? Twee jaar geleden kocht je dat leuke zwarte jurkje of die mooie smoking. Vorig jaar kwam het er helaas niet van om hem te dragen. Maar nu heb je een fantastisch feest in het vooruitzicht. Dus je duikt de kast in en pakt het uitverkoren kledingstuk eruit. Toch maar even passen... Oei. Het komt keihard aan... heel frustrerend... maar echt goed passen doet-ie niet meer... Hij is net een maatje te klein. Of anders gezegd: jij hebt in die twee jaar een "maatje meer" opgebouwd! Je loopt normaalgesproken in comfortabele, wat ruim zittende kleding, dus het was je nog niet opgevallen... of wou je het gewoon niet zien?

Hoe dan ook... je kunt met een gezicht op onweer rond blijven lopen tot kerst; je kunt natuurlijk een nieuwe outfit gaan kopen, maar je portemonnee kreunt toch al in deze dure tijden. Je kunt er ook nog iets aan doen, NU!

Hieronder tips om jou met kerst in je lievelingsoutfit te laten passen. Hang deze op je prikbord in de keuken.

12 lijntips om NU toe te passen

  1. Zorg dat je niet meer voedsel in huis hebt dan strikt nodig, omdat je anders de verleiding niet kunt weerstaan om het op te eten. Onverwachte gasten kun je altijd iets voorzetten uit de vriezer, of je kunt snel even iets gaan halen in de winkel.
  2. Vraag voor kerst een cadeau dat met "bewegen" te maken heeft: een aantal danslessen; een wandelweekend of een lidmaatschap van een fitness- of sportclub. En dan heb je natuurlijk ook sportkleding nodig. (Uiteraard in een maatje kleiner!)
  3. Koop en drink minder alcohol dan je vorig jaar met de feestdagen deed. Spreek met jezelf af dat je voor elk glas alcoholische drank, je TWEE GROTE GLAZEN WATER extra zult drinken. Alcohol onttrekt namelijk vocht aan je lichaam.
  4. Eet elke dag om 11.00 uur een appel of kleine banaan en doe dit nog eens om 16.00 uur. Deze vruchten bevatten weinig calorieën, zijn heel voedzaam en je zult er een voldaan gevoel door krijgen.
  5. Omdat je vriend of vriendin of wie dan ook ongeveer een halve liter slagroom op haar toetje doet, hoef jij het nog niet te doen... en andersom uiteraard ook niet: omdat jij graag een maatje minder wilt, of het gewoon niet lekker vindt, hoeft je vriend(in) zich niet net zo in te houden als jij. Als jijzelf een etentje organiseert, zorg dan dat je gasten een basis van gezonde dingen krijgen en voeg eventuele extra's (lees: dikmakers) er apart bij. Zo is iedereen tevreden.
  6. Denk eraan: Klein is het nieuwe Groot! Als we het over fantastische, feestelijke gerechten hebben, dan weten de Fransen allang dat 1 perfecte chocolade truffel, of een klein stukje Franse kaas met een klein glaasje wijn, een gastronomische traktatie is. Eet en drink LANGZAAM en heel bewust. En geniet!
  7. Check of het fitnesscentrum of zwembad in de kerstperiode andere openingstijden heeft. Intensiveer je workouts in de week voor kerst. En begin je cardio-workouts zo snel mogelijk weer, ondanks de feestdagen. Je dierbaren zullen je heus die paar uurtjes wel even kunnen missen. En zoniet, dan gaan ze toch gezellig mee?!
  8. Ga op kerstavond, Eerste en Tweede Kerstdag een lange, stevige wandeling maken; tenminste 1 per dag. Ga desnoods via het café (maar bedenk dan wel: alleen mineraalwater is calorievrij!!).
  9. Open elke morgen je slaapkamerraam en haal een paar keer diep adem. Dit activeert het hongermechanisme in je hersenen.
  10. Sla NOOIT het ontbijt over, zelfs als je de avond/nacht ervoor teveel gegeten en gedronken hebt. Want anders grijp je in de loop van de ochtend geheid naar de verkeerde etenswaren!
  11. Hoe verleidelijk ook: besteed niet teveel tijd aan binnenhangen en eindelijk dat nieuwe boek gaan lezen; of gewoon een beetje op de bank hangen. Zo kom je echt niet in je feestkleding!
  12. Maak een positief voornemen voor 2008: "Ik ga heerlijke, gezonde maaltijden eten; veel bewegen; plezier maken en zorgen dat ik helemaal in topconditie ben om alles uit het nieuwe jaar te halen!"

Succes!

Cardio-workouts

40 minuten stevig wandelen, of fietsen, in twee blokken van ieder 20 minuten, ELKE dag, tot aan kerst. (En tegen die tijd ben je er zo aan gewend, dat je gewoon door wilt gaan...).

Ter verhoging van de calorieverbranding kun je na een paar dagen je activiteiten uitbreiden met tien minuten intensief touwtje springen, springen op de plaats, of de trap op en neer lopen.HO,HO,HO!! Voordat je als een rendier tekeer gaat: blijf even met beide benen op de grond: als je nooit aan sport of stevig bewegen doet, begin dan wat rustiger en bouw het op. Ga in ieder geval niet zomaar ineens rennen zonder conditie (tenzij je achtervolgd wordt natuurlijk), want dan heb je met kerst een veel serieuzer probleem dan een maatje teveel!

Probeer zoveel mogelijk karweitjes te doen waar je veel bij kunt of moet bewegen: je kerstkaarten posten: doe ze niet allemaal tegelijk, maar loop een aantal keren naar de brievenbus en kies niet de dichtstbijzijnde; in je tuin op zoek naar mooie decoratieve takken en hulstblaadjes voor je kerstversieringen; lopen naar het winkelcentrum, etc.

Pep je lijf op!

Bijt je vast in twee gebieden van je lijf die essentieel zijn voor de perfecte party-look: je borstgebied en je taille. Herhaal onderstaande oefeningen 50 keer per dag!

Borstgebied: (voor de dames)

  • Houd, Terwijl je in bad zit, met beide handen de borstel om je rug te schrobben vast en til die naar voren, op schouderhoogte.
  • Duw nu je handen krachtig naar elkaar toe. Als je dit goed doet, zul je je borsten licht "omhoog" voelen gaan. Een prima oefening voor stevige borstspieren en een prachtig decolleté!

Voor een "wespentaille"...

  • Ga rechtop staan, voeten wijd uit elkaar, handen langs je zij.
  • til je armen boven je hoofd, en vlecht je vingers van beide handen ineen, handpalmen naar beneden.
  • Beweeg je bovenlijf vanaf je middel zo ver mogelijk naar 1 kant, zonder naar voren te leunen. Ga terug naar je startpositie en herhaal aan de andere kant.

Eettips voor een maatje kleiner

Hieronder wat suggesties en eettips om je doel te bereiken: met kerst een maatje minder, of in ieder geval weer in dat iets te strakke pak of die net iets te strakke jurk te passen. En denk erom: ga het er nou niet meteen weer aaneten, zeker als je het desbetreffende kledingstuk aan hebt!!

Dit is dus geen dieet, het is alleen even een "tandje bij" om net wat meer gewicht/omvang kwijt te raken op zeer korte termijn, op een verantwoorde manier.

  • Drink veeeel water , aanzienlijk meer dan je gewend bent. Streef naar 3 liter en bouw dit in een aantal dagen op. Moeilijk? Nee hoor. Als het om drie liter bier, wijn, limonade zou gaan, dan denk je daar veel luchtiger over. Als je eenmaal aan water gewend bent, wil en kun je niet meer zonder! Even reinigen en doorspoelen, dat lijf van je! Light drankjes: 1 glaasje per dag. Kruidenthee: onbeperkt, koffie (al dan niet met beetje halfvolle melk): beperkt tot 2-3 kopjes per dag. 3-5 Kopjes groene thee per dag is ook prima, evenals rooibosthee.
  • Beperk zout tot het absolute minimum.
  • Eet onbeperkt sla, alle soorten groentes, beetgaar gekookt en als rauwkost.
  • Vermijd kant-en-klare sausjes en dressings; maak je sla eenvoudig aan met wat citroen- of sinaasappelsap.
  • Gebruik bij het klaarmaken van je eten verse kruiden (goed voor de spijsvertering en afvoer van vocht)
  • En ja, als je het echt niet laten kunt, dan mag je 125 ml droge wijn of een klein glas bier (Geen zoete, donkere bieren). En bedenk hierbij: wil ik dit echt? Misschien leuker om een glaasje meer te drinken met kerst, als beloning?

Ontbijtsuggesties

  • 2 Toast met 1 gekookt ei; ongezoet sinaasappelsap
  • Granenontbijt (muesli): 45 gram volkorengranen, ongezoet, met halfvolle melk of magere yoghurt of magere kwark;
  • 2 rijstwafels besmeerd met 2 grote theelepels honing of suikervrije jam, 1 kleine banaan.

Tussendoor: 2 gedroogde abrikozen of dadels of vijgen, of een appel, kiwi, nectarine, klein banaantje, perzik, schijfje ananas. (kies hieruit 2 stuks)

Lichte lunch

  • Maak een grote (warme of koude) salade met veel groentes en eet daar eventueel een ei bij, gekookt of gepocheerd; of een plakje magere kipfilet (vleeswaar).
  • Halve geroosterde volkoren boterham, belegd met een plakje light-kaas, en appelplakjes erop, en dit alles even onder de grill.
  • Maak van te voren je eigen boterhammetjes klaar om mee te nemen: 2 sneden volkoren brood met salade met bijvoorbeeld alfalfa, geraspte wortel, een heel klein beetje halvanaise, 75 gram vis uit blik (maakt niet uit welke), citroensap, of magere verse kaas, met gehakte kappertjes, lente-uitjes, beetje kerriepoeder, of 45 gram gebakken kipfilet met gesneden augurken of komkommer en een likje mosterd.

Tussendoor

  • Verse vruchten of vruchtensalade OF
  • Bakje yoghurt met klein beetje muesli (naturel, zonder suiker) en evt. likje vloeibare honing. Bijv. Optimel producten (deze bevatten 0% vet en geen toegevoegde suikers).

Diner

  • Gevulde aardappel uit de oven: borstel een grote aardappel (250 gram) schoon, prik met een vork gaatjes rondom en doe hem 5 tot 8 minuten in de magnetron, in een onafgedekte schaal. Verwarm daarna de oven voor op 180 graden, smeer de aardappel in met een klein beetje olijfolie (voorzichtig! heet!) en laat hem op een rooster midden in de oven 35-40 minuten bakken tot de schil knapperig aanvoelt en de binnenkant zacht. Leg wat bakpapier op de bodem van de oven vanwege het lekken van olie. Snijd het kapje eraf (pas op de stoom!) en vul met bijvoorbeeld: magere kwark en bieslook, magere geraspte kaas, peper en peterselie; klein beetje witte bonen in tomatensaus; humus. Neem hierbij een grote salade.
  • Maaltijdsalade van gemengde sla met garnalen of gerookte zalm, of allerlei gemengde groentes.
  • 200 gram volkoren pasta, "al dente" gekookt (zodat 't nog wat stevig is) met een van de volgende suggesties: tomatenblokjes, knoflook, kruiden, OF 60 gram garnalen of tonijn, champignons OF 125 gram kippenborst uit de oven (overschot van een vorige maaltijd) met blokjes tomaat, 3 ontpitte zwarte olijven, in stukjes gesneden, verse basilicum en gemengde paprika's in stukjes (roerbak).

Tussendoortje en snack

  • 1 chocolaatje, puur
  • 1 koekje zonder suiker
  • 10 witte of blauwe druiven
  • klein glaasje droge witte wijn

Succes!

 

Toegevoegd op: 13-12-2007 | Categorie: Fitness | Printversie

Reacties op dit artikel

Robert schreef:

So dit klinlt heel erg mooi. ga het eens doen !!

# 06/02/2013

Melanie schreef:

Ik hoop dat me dieet zal lukken!

# 02/09/2009

nicoline schreef:

dit klinkt eindelijk reeel! Ik hoef niet echt gewicht kwijt, maar wil sterke rugspieren (na -zenuwpijn- cyste)... Is daar ook nog een (beginners)tip voor?

# 02/03/2010

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.