Een balansdag voor een gezonde levensstijl

Een balansdag voor een gezonde levensstijl

Na een dag te veel hebben gegeten kun je ervoor kiezen om een balansdag in te lassen. Dit is niet hetzelfde als een dieetdag. Het is juist een dag waarop je extra let op wat je eet en drinkt. Bovendien is het de bedoeling dat je ook meer beweegt. Ongezonde producten zoals nootjes, toetjes en alcoholische dranken worden die dag achterwege gelaten. Het draagt daarmee bij aan een gezonde levensstijl. Uiteindelijk heeft een balansdag als doel om de extra calorieën van de dag ervoor snel weer te verbranden. Het functioneert dus als een soort compensatie dag waardoor het zwaarder worden voorkomen kan worden.

De 'schijf van vijf' voor een gezonde levensstijl

Tijdens een balansdag is het net zoals elke andere dag belangrijk dat je drie maaltijden per dag nuttigt. Doe je dit niet, dan wordt de verleiding tot het snacken extra groot. Vaak levert dit al meer calorieën op dan het nemen van een gewone maaltijd. Verder is het van belang de beroemde regels van de 'schijf van vijf' aan te houden. Hierin staat dat je minder verzadigde vetten in je maaltijden moet hebben. Deze vetten staan namelijk in verband met onaangename gezondheidsklachten waaronder een verhoogt cholesterol. Verder mag je wel volop fruit, groente en brood eten. Deze producten zijn voedzaam en bovendien gezond. Niet te veel eten en veilig omgaan met voedsel zijn andere regels. Meer bewegen zal ook helpen bij een gezonde levensstijl. Ten slot kan je aan de hand van de 'schijf van vijf' ook gevarieerd eten. De vijf schijven waar je elke dag van moet eten zijn: eiwitten, groente & fruit, koolhydraten & granen, vetten & calciumrijke producten en vocht.

Een gezonde levensstijl vereist discipline

De basis van een gezonde levensstijl is nog altijd gebaseerd op
voldoende beweging en gezond eten. Mensen die de balansdag als een excuus voor vet en calorierijk eten gebruiken zullen dan ook niet op een gezond gewicht blijven. Als je kiest voor een balansdag, doe dit dan direct de dag nadat je te veel hebt gegeten en/of gedronken. Vaak stellen mensen de balansdag uit waarna ze het uiteindelijk vergeten of weer een andere uitspatting krijgen. Het grote voordeel van een balansdag is dat het slechts één dag duurt. Hierdoor hoef je geen lange periodes te diëten waardoor het gemakkelijker wordt om vol te houden.
Toegevoegd op: 21-04-2014 | Categorie: Voeding | Printversie

Reacties op dit artikel

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.