Bevatten bananen niet teveel calorieën om af te kunnen vallen?

Bevatten bananen niet teveel calorieën om af te kunnen vallen?

Er is veel discussie of het slim is om bananen te eten tijdens het afvallen. Omdat een gemiddelde banaan van 150 gram 124 kilocalorieën (kcal) levert, wordt het door sommige diëten afgeraden om bananen te eten. Dit is wat ons betreft echter niet waar. Deze diëten raden het waarschijnlijk af omdat het “crashdiëten” zijn die je zo min mogelijk calorieën willen laten eten.

Het is veel beter om een banaan te eten dan bijvoorbeeld snoep, chips, chocola etc. Een banaan biedt veel voordelen, zowel tijdens het lijnen als bij een normaal voedingspatroon. In een banaan zitten verschillende soorten natuurlijke suikers: fructose, sucrose en glucose in combinatie met vezels. Door de toegevoegde vezels worden de suikers niet zo snel als vet opgeslagen, omdat je lichaam meer moeite moet doen om ze te verbranden. Een banaan verhoogt hierdoor je stofwisseling, waardoor je ook meer vet kunt verbranden.

Een banaan levert je dus lange-termijn energie, je voelt je niet snel flauw. Hierdoor grijp je ook minder snel naar snoep, chips etc. Deze producten bevatten veel geraffineerde suikers die wel snel tot vet verwerkt worden.

Verder bevatten bananen ook het aminozuur tryptofaan. Deze stof is er de oorzaak van dat je serotoninespiegel (een "goed humeur" hormoon) stijgt. Ideaal als gezonde energiebron en voor als je even in een dipje zit. Tryptofaan zit verder ook in hüttenkäse, bonen, avocado's en tarwekiem.

Zie ook het artikel over de Glycemische Index, voor meer tips over "lange-termijn energie".

Toegevoegd op: 25-09-2007 | Categorie: Voeding | Printversie

Reacties op dit artikel

bert schreef:

Bananen kun je het beste als ontbijt nemen.2stuks. Ze zitten vol vezels buiten de fructose en glucose om die niet als vet worden opgeslagen daar de verbranding energierovend is.

# 27/01/2013

Karin schreef:

"natuurlijke suikers: fructose, sucrose en glucose " nou heb ik altijd geleerd dat sucrose gewone, geraffineerde suiker is die bestaat uit een glucose- en een fructosemolecuul.

# 25/05/2009

Mieke schreef:

Sucrose is ook wel gewone suiker, die bestaat uit een glucose- en een fructoremolecuul. Het belangrijke hieraan is echter dat je lichaam meer moeite moet doen omdat het om een verbinding gaat van glucose en fructose, zoals jij zegt. Hierdoor is het dus meer energierovend voor je lichaam om het op te slaan. Maar natuurlijk, in alle suikers zit ook gewone suiker. In koolstofdioxide zit toch ook Oxide als je het ontleedt. Alleen kost meer moeite.

# 04/08/2009

banaantje schreef:

maar hoeveel zou je er dan ongeveer op 1 dag mogen eten, want na 1 banaan krijg ik zin in nog 1, en dan nog 1, maar ik hou het meestal op 2...

# 09/04/2010

Stijn schreef:

Ligt eraan hoeveel je voor de rest van de dag eet. Maar je moet met mate eten dus ik zeg 1 per dag, hooguit 2.

# 12/11/2012

ine schreef:

Vind banaan heerlijk en hou van veel soorten fruit, maar krijg er wel regelmatig maagzuur van. weet iemand een oplossing

# 27/09/2014

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.