Creatine, voor meer uithoudingsvermogen

Creatine, voor meer uithoudingsvermogen

Voor mensen die aan krachtraining, fietsen, roeien of andere vormen van beweging doen, is creatine een goede aanvulling op de dagelijkse voeding. Creatine zorgt voor meer energie in de spieren en meer uithoudingsvermogen.

Vooral bij lange-duursporten zoals fietsen, hardlopen of roeien is creatine merkbaar. Ook bij bodybuilden is het direct merkbaar. Je kunt meer herhalingen maken en langer doortrainen. Binnen 6 weken kun je met creatine ongeveer 3 kg extra spiermassa verkrijgen.

Veel mensen denken dat creatine, net als anabole steroïden, een doping is. Dit is niet waar, omdat creatine niets structureels aan het spierweefsel verandert. Bovendien is creatine is een stof die van nature in je lichaam voorkomt. Je krijgt het voornamelijk binnen via vlees en vis. Daarom is creatine zeker voor vegetariërs die sporten aan te raden, omdat zij deze stof nauwelijks via de natuurlijke weg binnen krijgen.

Creatine geeft een verbetering van het prestatievermogen. Door gebruik van creatine kan het lichaamsgewicht (met ongeveer 1 tot 3 kg) toenemen, omdat er meer water wordt vastgehouden en door glycogeen-stapeling in de spieren. Dit is gunstig voor lange afstand lopers.

Inname

Creatine kan het best worden ingenomen met een suikerhoudende drank (bijvoorbeeld vruchtensap), omdat dit de opname bevordert. Wanneer creatine wordt ingenomen, vlak nadat cafeïne-houdende drank is ingenomen (bijvoorbeeld koffie of thee), heeft dit een negatief effect op de opname van creatine. De opname van creatine is ook goed wanneer dit met water wordt ingenomen.

Gebruik

Voor merkbare prestatieverbeteringen moet dagelijks ongeveer 5 gram (een theelepel) worden opgelost in 750 milliliter water, of suikerhoudende drank. Vaak wordt ook een zogenaamde laadfase aangeraden. Daarbij wordt de eerste 4 dagen 20 gram verspreid over de dag ingenomen. Dit is echter een marketingtruc van fabrikanten, zodat je pot sneller leeg gaat.

Creatine kan echter niet altijd gebruikt worden. Je lichaam raakt dan gewend aan creatine, en produceert zelf steeds minder. Daarom is het het best om na 6 tot 8 weken ook dezelfde periode geen creatine te gebruiken.

Creatine kopen

Creatine is bij drogisten, sportzaken of op internet te koop. Een online winkel die creatine verkoopt is DieetDrogist.nl.

Creatine ester

Naast gewone creatine is er nu ook creatine ester, wat een 10x zo goede opname als gewone creatine heeft.

Toegevoegd op: 18-03-2007 | Categorie: Fitness | Printversie

Reacties op dit artikel

dennis schreef:

creatine is wel goed maar houd vocht vast buiten de spiercel dus word je fatseriger beter vitargo met creatine dat werk goed meer kracht en in de spiercel dus massa

# 05/10/2007

martijn schreef:

na elke creatine kuur chineese tuin kruiden met almino zuren 2 weken pillen slikken en sporten en het vocht is weg en je ziet er droog uit! werkt perfect.

# 21/01/2008

Freek schreef:

20 Gram 7 dagen lang marketing truc? Vraag me eerder af wat 6-8 weken voor marketing truc is. Misschien ooit gehoord van creatine laden?

# 08/02/2013

Henk schreef:

Sommige wetenschappelijke onderzoeken wijzen uit dat creatine werkt, andere dat het niet werkt. Enige mogelijke eindconclusie: als het al werkt, zal dat minimaal zijn. Niet doen dus.

# 06/03/2008

Richard schreef:

Henk, niet te bang zijn voor de naam: eet je wel eens rood vlees? Of vaak? Rood vlees is rood vanwege de creatine die er in zit. Het is niet schadelijk om het in grotere hoeveelheden binnen te krijgen, het overtollige plas je gewoon weer uit. Omdat het voornamelijk in rood vlees zit, kunnen vooral vegetarische sporters baat hebben bij creatine-supplementen.

# 09/04/2009

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.