De foute opvattingen van vijf voedselsoorten, die eigenlijk bijzonder goed voor je zijn

De foute opvattingen van vijf voedselsoorten, die eigenlijk bijzonder goed voor je zijn

Avocado’s Foute opvatting: te hoog vetgehalte. Feiten: avocado’s zitten vol met mono-onverzadigde vetten die gezond zijn voor het hart. Ze hebben ook veel antioxidanten, zoals tegen ziekte beschermende luteïne, betacaroteen en vitamine E. Ze helpen het lichaam ook bij het absorberen van voedingsstoffen van ander voedsel. Onderzoekers van de Ohio State University kwamen korte tijd geleden erachter dat de bereiding van avocado’s met salsa of salade (rauwkost) een betere absorptie geeft van de antioxidanten.

Koffie
Foute opvatting: Koffie houdt je alleen maar wakker.
Feiten: onderzoekers in Arizona (VS) hebben niet lang geleden ontdekt dat cafeïne in koffie voor verbetering zorgt in het geheugen van oudere personen. Ook verlaagt het regelmatig drinken van koffie het risico voor type 2 diabetes aanzienlijk. Mensen die vier tot zes koppen koffie per dag drinken lopen 28 procent minder risico om deze ziekte te krijgen (type 2 diabetes is in de geciviliseerde landen hard op weg een epidemie te worden) dan mensen die weinig of geen koffie drinken.
 
Champignons
Foute opvatting:  laagcalorisch voedsel met weinig toegevoegde voedingswaarde.
Feiten: Ze bevatten 90 procent water en bevatten slechts 18 calorieën per stuk, maar champignons zijn wel degelijk ergens goed voor. Sommige ingrediënten in champignons hebben allerlei soorten invloeden, van de versterking van de immuunfunctie tot en met bestrijding van bepaalde kankersoorten. Verder bevatten ze agrote hoeveelheden kalium, een mineraal die de bloeddruk verlaagt. Er zit in champignons meer kalium dan in sinaasappels.

Pindakaas
Foute opvatting: rijk aan vet en calorieën.
Feiten: vijf belangrijke onderzoeken bevestigen dat het eten van pinda’s (lees pindakaas) het gevaar van coronaire hartziekte kan verlagen. Zonder gewichtstoename! Een tot twee lepels pindakaas was alles wat nodig was om het hongergevoel bij de deelnemers aan deze onderzoeken te onderdrukken.

Eieren
Foute opvatting:  hoog in cholesterol.
Feiten: eieren zijn goedkope bronnen van hoogwaardige eiwitten en zitten vol met kleine hoeveelheden van een brede verscheidenheid aan vitale voedingsstoffen, zoals foliumzuur, riboflavine, selenium, B12 en choline. Met 75 calorieën per ei zijn eieren ook rijk aan bouwstoffen en dat past bij een slim en laagcalorisch dieet.

Wees slim en zorg ervoor dat je meer van deze voedingsmiddelen gaat nuttigen.

Toegevoegd op: 17-02-2007 | Categorie: Overige onderwerpen | Printversie

Reacties op dit artikel

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.