Overgewicht bij kinderen - deel 2

Overgewicht bij kinderen - deel 2

Vandaag het tweede deel van onze kids special. Wij zijn het voorbeeld voor onze kinderen! Ouders zijn het rolmodel voor hun kinderen. Leefgewoontes, dus ook de slechte gewoontes, worden door de kinderen overgenomen; ze weten niet beter, zeker in de peuterfase.

Als je dus zelf al overgewicht hebt, of de neiging om de zware kant op te gaan, dan is het raadzaam om de ontwikkeling van je kind op dat gebied heel goed te begeleiden en in de gaten te houden. Maar dat kan alleen als je je bewust wordt van de gewoontes binnen het gezin op het gebied van bewegen, eten, drinken, omgaan met emoties. Zet vooral ook voor jezelf eens op een rijtje hoe het daarmee staat.

Wat je hierbij zoal aan problemen (lees: uitdagingen!) kun tegenkomen:

  • Besef, dat baby's en peuters moeten LEREN eten; ze zijn de hele dag op ontdekkingstocht en leren wat smaak is. Ze gaan steeds meer meedoen met het dagelijkse ritme van het gezin, ook met eten. Leer het kind al van jongs af aan dat maaltijden aan tafel worden gegeten en dat er niets anders gedaan wordt tijdens het eten; alle aandacht is voor de maaltijd.
  • Als je peuter een moeilijke eter blijkt tijdens de maaltijden, ga dan eens na wat hiervan de oorzaak kan zijn. Kan het zijn dat hij al behoorlijk wat tussendoortjes op heeft, zodat hij zijn buikje al behoorlijk rond gegeten heeft? Of heeft hij veel gedronken vlak voor de maaltijd? Dat geeft ook een verzadigd gevoel; logisch dus dat hij niet meer enthousiast z'n bordje leeg eet.
  • Zit het kind te kieskauwen als er een bepaalde groente op z'n bordje ligt? Tja... nieuwe smaken waar je aan moet wennen... dat duurt even. Schrap de desbetreffende groente niet, maar probeer het een aantal dagen later opnieuw. Probeer het ook eens in een andere vorm te geven, bijvoorbeeld gemengd met aardappelpuree.
  • Zorg voor regelmatige eettijden en een vast ritueel. Laat kinderen niet te laat aan de maaltijd beginnen; ze kunnen dan te moe zijn.
  • Zorg vooral ook voor een rustige omgeving. Geen tv of radio aan; geen boekjes of speelgoed aan tafel; geen ruzies of verhitte discussies. Leer het kind al jong om te genieten van eten en om dit met aandacht te doen. Zorg dat het kind het ook prettig vindt om met het hele gezin aan tafel te zitten.
  • Dwing vooral niet om te eten... dat werkt echt averechts. En vergeet ook het omgekeerde niet: reageer met enthousiasme en prijs het als het wel eet, ook al is het maar een paar hapjes. Zorg dat het kind eten als plezierig ervaart en niet als iets naars.
  • Ook al ben je een control freak en ook al heb je haast: geef je kind de kans om zelf te leren eten; peuters willen niets anders... en dat brengt meestal een knoeiboel met zich mee. Erger je daar niet aan; alle begin is moeilijk en het is echt heel belangrijk om het kind al jong te stimuleren om zoveel mogelijk zelf te doen. Mopperen op het kind omdat het per ongeluk knoeit is daarom uit den boze! Als hij of zij met opzet een knoeiboel creëert, wordt het uiteraard een ander verhaal.
  • Besef dat kinderen bepaalde fasen doormaken, waarbij ze hun grenzen aftasten. Ze kunnen je dan behoorlijk uitproberen. Berucht is de zogenaamde "nee-fase". Wat je ook vraagt of zegt, het is altijd "NEE". Soms doen ze het gewoon omdat ze het leuk vinden om overal "nee" op te zeggen. Reageer dan laconiek en besef dat deze fase echt weer over gaat.
Zie ook het voorgaande artiklen: Overgewicht bij kinderen.
Toegevoegd op: 08-09-2008 | Categorie: Overige onderwerpen | Printversie

Reacties op dit artikel

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.