Eiwitshakes

Eiwitshakes

De belangstelling voor gezondheid en voeding blijft groeien. Daarom proberen steeds meer mensen eiwitshakes tijdens een dieet als een manier voor afvallen. Eiwit is een essentiële voedingsstof die je lichaam elke dag nodig heeft. Koolhydraten leveren je lichaam energie. Eiwitten helpen daarentegen je spieren sneller te herstellen en te repareren na het sporten. De gemiddelde volwassene heeft 46 tot 56 gram eiwit per dag nodig, afhankelijk van het gewicht en de algehele gezondheid. Om elke dag eenvoudig aan deze dagelijkse dosis eiwitten te komen kan je gebruik maken van eiwitshakes. Deze zijn in vele variaties op de markt verkrijgbaar.

Gemakkelijker afvallen met een verzadigd gevoel tijdens je dieet

Uit verschillende onderzoeken waaronder die van het tijdschrift Obesity in 2007 bleek dat een eiwitrijke inname eetlust onderdrukt. Met eiwitshakes in je dieet kan je de eiwitinname verhogen. Hierdoor wordt het niveau van het honger hormoon ghreline verlaagd. Dit zal de eetlust effectief onderdrukken waardoor je langer een 'vol' gevoel zult hebben. Je zult zien dat je hierdoor minder gaat knabbelen tussen de maaltijden door met afvallen als resultaat. Echter als je te weinig calorieën binnenkrijgt zal het lichaam zich voeden met je spiermassa. Eiwitshakes helpen op lange termijn bij het behouden of laten groeien van jouw
spiermassa.

Spieren en eiwitten helpen bij het afvallen

Met een grotere spiermassa zal mijn gewicht toenemen, althans zo wordt vaak gedacht. Maar veelal weten mensen niet dat een grotere spiermassa het metabolisme, ofwel stofwisseling, zal stimuleren. Dit zal leiden tot een hogere verbrandingsmotor waardoor je meer vet zult verbranden. Het voordeel van de eiwitshakes is dus dat je minder calorieën kunt innemen terwijl je spiermassa behouden blijft. Verder verhogen eiwitten je verbranding. Dit komt doordat het afbreken van eiwitten veel meer energie vergt dan bijvoorbeeld koolhydraten en vetten. Doordat je lichaam harder moet werken zal je ook meer
verbranden en afvallen.

De aanschaf van eiwitshakes voor je dieet

Als je kiest voor eiwitshakes ter aanvulling van je dieet moet je op verschillende zaken letten. Ten eerste moet je een eiwit isolaat onderscheiden van een eiwit concentraat. Een eiwit concentraat wordt vaak gemengd met andere stoffen. Hierdoor leveren ze minder eiwitten, zijn moeilijker verteerbaar en opneembaar door het lichaam en kunnen klachten zoals winderigheid veroorzaken. Een eiwit isolaat levert meer eiwitten en is van hogere kwaliteit. Verder moet je jezelf ervan verzekeren dat de eiwitpoeder vrij van zware metalen en onzuiverheden is. Ten slot zorgt een met Aminogen verrijkte eiwitshake voor een betere opname en gemakkelijkere vertering door het lichaam.
Toegevoegd op: 18-04-2014 | Categorie: Voeding | Printversie

Reacties op dit artikel

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.