Eiwitten: de bouwstenen van je lichaam

Eiwitten: de bouwstenen van je lichaam

Eiwitten (proteïne) zijn de bouwstenen van het lichaam. Zonder eiwitten kun je geen spieren opbouwen. Eiwitten worden afgebroken tot aminozuren om de spier op te bouwen. Vooral voor sporters is het innemen van genoeg eiwit essentieel, omdat tijdens het sporten spierafbraak plaatsvindt. Na het sporten moeten deze weer worden opgebouwd.

Sporters hebben gemiddeld 3 gram eiwit per kilogram (vetvrij) lichaamsgewicht nodig per dag. Niet-sporters gebruiken gemiddeld 1,5 gram eiwit per kilogram (vetvrij) lichaamsgewicht. Het is het best om verspreid over de dag eiwit in te nemen, zo is de opname door het lichaam beter. Ook is het belangrijk om genoeg koolhydraten binnen te krijgen. Wanneer het lichaam te weinig energie heeft, worden eiwitten gebruikt als bron van energie en worden deze dus niet voor spieropbouw gebruikt.

Bronnen van eiwitten

  • Vis
    • Zalm
    • Tonijn
    • Kabeljauw
    • Makreel
    • Koolvis
    • Bot
  • Gevogelte
    • Kip
    • Kalkoen
    • Eend
  • Vlees
    • Tartaar
    • Gerookt vlees
    • Rosbief
    • Lever
  • Noten
    • Pinda's
    • Cashew noten
    • Pistache noten
  • Zuivel
    • Magere kwark
    • Magere yoghurt
  • Bonen
    • Sojabonen
    • Kidneybonen

Het is belangrijk om eiwitten uit verschillende van deze producten binnen te krijgen. Elk product bevat verschillende soorten eiwit, en zo ontstaat een gevarieerd voedingspatroon.

Eiwit preparaten

Wanneer je niet voldoende eiwit binnenkrijgt via voeding, kun je eiwit preparaten innemen. Deze preparaten kun je bestellen op dieetdrogist.nl.

Melk eiwit
Melk eiwit (Calcium Caseinaat) is een goedkope vorm van eiwitten. Melk eiwitten worden moeilijk opgenomen en verwerkt. Ze bevatten lactose, een stof die veel mensen moeilijk kunnen verwerken, waardoor diarree kan ontstaan.

Soja eiwit
Soja eiwit is een plantaardig eiwit, met een aantal goede eigenschappen; het bevat een aantal stoffen die de kans op hart- en vaatziekten verkleinen. Soja eiwit wordt gemakkelijk verteerd, en bevat zeer hoge concentraties BCAA's en Glutamine.

Ei-eiwit
Ei-eiwit is een zeer goed eiwit. Het is makkelijk verteerbaar en spieropbouwend (anabolisch). Het bevat echter wel vet. Maar sommige fabrikanten scheiden deze vetten van het eiwit.

Whey eiwit
Whey eiwit is een bijna perfecte eiwit vorm. Het wordt optimaal door het lichaam gebruikt. Ze worden gemakkelijk verteerd en zijn bijna lactose vrij. Ze komen in de volgende drie varianten voor: concentraat, isolaat, hydrolisaat. Concentraat is de goedkoopste en minst zuivere vorm, Hydrolisaat is de duurste en zuiverste vorm.

Toegevoegd op: 22-03-2007 | Categorie: Voeding | Printversie

Reacties op dit artikel

bianca schreef:

ik weet van en meneer waar ik werk dat er 21 eiwit soorten zijn zijn die in een te verkrijgen

# 22/10/2007

Co schreef:

Kan Bianca haar verhaal afmaken?

# 25/10/2007

Paul van Nunen schreef:

Eindelijk een overzicht met 20 natuurlijke bronnen waar gezonde eiwitten inzitten en geen shakes na het sporten.

# 29/10/2007

bobbie schreef:

dit is een goede site als je wilt weten over eiwitten en al die andere dingen.

# 15/01/2008

kim schreef:

SUUUUpper leuke site bedankt hier stond alllluuuus op wat ik nodig had voor werkstuk xxxxxxxxx

# 25/01/2008

dikzak schreef:

hamstereeeeuuuuuu weken bij ah, dat word lekker sjouwen! gewoon bij albert hein

# 11/02/2008

red1 schreef:

ik had dit net nodig! supper!!!

# 08/04/2008

kussie schreef:

goede site eindelijk wat ik nodig had voor mun kwartet

# 24/04/2008

eelco schreef:

moet je eiwitten ook nemen op dagen dat je niet traint?

# 24/06/2008

Joyce schreef:

Word je van eiwitten dik??

# 25/07/2008

LOLBIANCA schreef:

Bianca's bericht met interpunctie: ik weet, gehoord van een meneer waar ik werk, dat er 21 eiwit soorten zijn. Is er misschien een product waar alle 21 eiwit soorten in is? LOLBIANCA

# 12/08/2008

Erik schreef:

Hoeveel eieren (gekookt) mag ik over een week verspreid maximaal hebben, in combinatie van pasta en yoghurt (2 a 3x per week) ?

# 25/09/2008

nicky schreef:

Ja kzit nou op school en moet het over eiwitten hebben ;)!

# 04/11/2008

Tinus schreef:

Erik, een volwassene wordt geadviseerd maximaal 2 eieren per week te eten (ivm cholesterol)... Joyce, van eiwitten wordt je niet dik, het verhoogt je metabolisme

# 21/01/2009

Guus schreef:

eieren worden NIET genoemd bij eiwitten en worden onzin bijdrages niet verwijderd??????????

# 15/04/2010

dinges schreef:

wat gebeurt er met je lichaam als je te weinig eiwitten binnen krijgt, en wat gebeurt er als je teveel eiwitten binnen krijgt?

# 29/09/2010

melika schreef:

dit is een goede site voor serieuze mensen. voor sommigen onder ons is het heel moeilijk om serieus te zijn.

# 13/10/2010

moeder esmee schreef:

1, 2, 3, 4, 5 moeder bakt een ei voor jij!!!

# 02/11/2010

voor en na de training een shake nemen;) schreef:

ruben

# 09/11/2010

Sjonnie Als Vrouw schreef:

Ik doe mijn profielwerkstuk over het invloed van eiwitten op je spieromvang. Hahaha, de reacties hier zijn hilarisch. Bedankt, ik moest lachen. En nu serieus: wat voor invloed denken jullie eigenlijk dat eiwitten hebben op de spierkracht? Wat doen eiwitten eigenlijk met je spieren? Heeft iemand misschien een goede site hiervoor?

# 25/11/2010

Sjonnie Als Vrouw schreef:

p.s. dan doel ik niet op de serieuze mensen onder ons ;). Die zijn niet hilarisch, nee. Liefs, Sjonnie.

# 25/11/2010

Limonadebaas schreef:

Eiwitten zorgen ervoor dat de scheurtjes die in je spieren ontstaan door (kracht)training worden aangevuld als je rust neemt. Als je niet genoeg eiwitten binnenkrijgt duurt het aanzienlijk langer voor je spieren om te herstellen, en zullen ze (bijna) niet in omvang toenemen. Natuurlijk kan je zoals hierboven je eiwitten halen uit normale voeding, maar voor mensen die dat niet lukt zijn eiwitshakes vaak een uitkomst. Verwar anabolen trouwens niet met eiwitten. Je krijgt alleen meer spiermassa m.b.v. eiwitten als je serieus traint. Voor anabolen hoef je bijna of helemaal niks te doen om spiermassa te krijgen. Natuurlijk is het overbodig om te zeggen dat dit hartstikke ongezond is voor je lichaam.

# 28/03/2011

abdel schreef:

ik probeer om elke dag magerekwark te eten.

# 20/04/2011

SixpackKing schreef:

Bedankt voor dit artikel, ik zal het proberen er een gewoonte van te maken dat ik zulke dingen eet!

# 16/06/2012

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.