Tips om de kerstdagen gezond en gezellig door te komen - Deel 3

Tips om de kerstdagen gezond en gezellig door te komen - Deel 3

Vandaag het derde en laatste deel in de special over gezondheidstips voor kerst. Vandaag bespreken we o.a. slaapproblemen (door bijv. stress) tijdens de feestdagen, hoe je het best kunt handelen bij verwondingen tijdens de kerstdagen, wat je kunt doen tegen een hoge bloeddruk en hoe je rugproblemen kunt voorkomen.

Slaap zacht!

Dat kinderen in de decembermaand slaapproblemen hebben, is niet zo vreemd. Sinterklaas en Kerstmis zijn heel spannend, en ze hebben ook nog kerstvakantie. Hun dagelijkse ritme wordt verstoord door laat opblijven, visites, feestjes, andere eettijden en andere gerechten. En er is de spanning over de cadeautjes... Maar feit is dat ook veel volwassenen te kampen hebben met slaapproblemen tijdens drukke periodes en in het bijzonder rond de decemberfeestdagen. Geen wonder, na al het regelen en organiseren en voorbereiden; late en overdadige maaltijden, te weinig slaap, teveel alcohol en/of cafeïne en een verstoring van het dag- nachtritme.

Toch zijn stress en piekeren de voornaamste oorzaken van slapeloosheid bij volwassenen. Als je dit herkent, neem dan eens even gas terug. Neem een ontspannend bad met wat druppels lavendelolie, of doe even een dutje. Een half uurtje is genoeg om weer fris en fruitig door te kunnen gaan. Je zou ook valeriaan kunnen nemen (is spierontspannend) of citroenbalsem. Deze twee remedies samen hebben, als je ze gecombineerd gebruikt, hetzelfde effect als slaappillen! Als late (vroege) feestbeesten je ruw uit je slaap wekken en je daarna niet meer in slaap kunt komen, probeer dan passieflora, hop (humulus lupulus) of 5-Hydroxytryptofaan (5-HTP), een in Nederland nog vrij onbekend voedingssupplement. (zie artikel elders op deze site). Deze middelen werken op het centrale zenuwstelsel en helpen om de zorgen en stress te verjagen. Al deze middelen zijn verkrijgbaar via de reformwinkel.

Voorkom verwondingen

Elk jaar rond de decemberfeestdagen wordt de afdeling Spoedeisende Hulp van de ziekenhuizen geconfronteerd met allerlei verwondingen die mensen hebben opgelopen. Uiteraard door vuurwerk met oudjaar, maar ook met kerst is het extra druk in het ziekenhuis. Iedereen is anders bezig dan anders. Kinderen vallen of struikelen bij het spelen; mensen struikelen over snoeren, rondslingerend speelgoed of cadeautjes onder de boom; of er gebeuren ongelukken bij het optuigen van de kerstboom... glas- en snijwonden door kapotte kerstballen; elektrocutie bij het installeren van de lampjes... snij- en brandwonden bij werkzaamheden in de keuken; alcoholvergiftigingen, val van de trap door dronkenschap, etc.

Dus: blijf alert. Ruim losliggende voorwerpen op en rol of bind de snoeren netjes op, zodat ze niet in de weg liggen. Als je iets morst, maak het dan meteen schoon en droog, zodat er niemand over kan uitglijden. Wees matig met alcohol, zeker als je met gevaarlijke karweitjes bezig bent. Hou je aandacht bij wat je aan het doen bent en laat je niet afleiden. En gebeurt er toch wat, hou het hoofd dan koel en neem onmiddellijk actie. Hou kinderen en huisdieren weg van brandende kaarsen en laat kaarsen nooit "onbewaakt" branden.

Verstuikte enkels en ander ongemak...

Stort je niet al te enthousiast op de dansvloer, aangemoedigd door een drankje of twee, drie, etc.... want voor je het weet heb je last van je knieën, krijg je kneuzingen of verstuik je je enkel(s).

Is het toch zover gekomen, wrijf dan wat arnica zalf of gel op de zere plekken, of neem glucosamine of chondroïtine. Deze beide remedies zijn belangrijk voor de opbouw van kraakbeen en helpen verdere verwondingen te voorkomen.

Pas op voor hoge bloeddruk!

Als je huis volzit met hongerige en dorstige mensen, die allemaal zitten te wachten op ook nog eens jouw onverdeelde aandacht, is het niet echt verwonderlijk dat zelfs de meest koele kikkers onder ons hun bloeddruk voelen stijgen. Dat is op zich niet zo verontrustend, gezien de omstandigheden, maar een ander verhaal wordt het als je bloeddruk permanent te hoog is. Je hebt dan nl. grote kans op het krijgen van een hartaanval of beroerte. Als je denkt dat je in de gevarenzone zit, neem dan z.s.m. contact op met je huisarts.

Voedingsdeskundigen adviseren om je zoutinname te beperken, omdat zout vocht vasthoudt. Eet niet meer dan 6 gram zout per dag.

Laat dus die grote portie zoute pinda's staan en neem in plaats daarvan rozijnen om te knabbelen!

Rugproblemen

rugklachten tijdens de kerstdagen voorkomenKerstdrukte kan ook een aanslag op je rug betekenen. Al weken van te voren slepen met alle extra boodschappen, drank, cadeaus, kerstversiering; het verplaatsen van meubilair, etc. Tip: gebruik een rugtas om boodschappen in te vervoeren in plaats van veel plastic tasjes met allemaal verschillend gewicht. En niet te vergeten de logeerpartijen: slapen op een zachte, oude matras, of - erger nog - een luchtbed op de grond - is een regelrechte ramp voor ruggen. Tip: leg een plank onder de matras om 'm steviger te maken. Misschien ook een ideetje om je eigen kussen mee te nemen.... vooral als je allergisch bent voor veren/dons, neem dan het zekere voor het onzekere. Dit geldt uiteraard ook voor het dekbed of de slaapzak. Vraag het in ieder geval even van te voren, dat voorkomt een hoop narigheid.

Vergeet ook de kinderruggetjes niet: uren hangen voor tv of computer.... laat ze om het half uur even chillen, wandelen, bewegen. Enne... dit advies geldt uiteraard ook voor volwassen tv- en computer freaks!

Wees lief voor je huid

Je huid is gevoelig voor alle aanslagen rond de feestdagen, zoals laat naar bed, veel alcohol, kou, en overvloedige (te vette) maaltijden. Water is een prima zuiveringsmiddel , dus ontgift je lichaam door veel water te drinken. Zet ook een klein schaaltje water op de radiator, om de luchtvochtigheid in de kamer op peil te houden, en om je huid van uitdroging te redden.

En tenslotte: kerst kan ook anders!

Onderzoek heeft uitgewezen dat velen van ons als een berg opzien tegen de feestdagen. Maar, beste mensen, besef dat je het ook anders kunt "vieren", namelijk door anderen een fijne kerst te bezorgen. Bijvoorbeeld door te helpen als vrijwilliger, bij een daklozencentrum of een verzorgingstehuis. Je kunt je hierdoor heel nuttig maken en het voelt goed om iets te kunnen betekenen voor de samenleving. En zeg nou zelf: bestaat er iets kerstachtigers? Kijk in de lokale nieuwsbladen of op internet waar je terecht kunt om te helpen.

Fijne, gezonde kerstdagen en alvast een goede jaarwisseling van ons allemaal bij Lekker In Je Vel!

Voorgaande delen:

English Read the original article at our English website: How to survive Christmas.

Toegevoegd op: 12-12-2007 | Categorie: Overige onderwerpen | Printversie

Reacties op dit artikel

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.