Voedingsmiddelen met een helende werking

Voedingsmiddelen met een helende werking

Vandaag een artikel over negen voedselsoorten die werken als medicijn. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het voedsel dat we eten ziekte kan voorkomen en vaak genezing kan bevorderen. De negen voedingsmiddelen die hieronder genoemd worden zijn krachtige strijders tegen ziekten en bovendien zijn ze gemakkelijk in te passen in ons dagelijks leven.

1. Zalm als botversterker

Zalm (met name wilde zalm) bevat omega-3 vetzuren. Dit leidt tot verlaging van de bloeddruk en het cholestorgehalte en werkt preventief tegen hart- en vaatziekten. Inmiddels is gebleken dat deze vetzuren ook de botdichtheid kunnen bevorderen. Andere vissoorten die goed zijn: sardines, tonijn en makreel.

2. Kersen als pijnverlichter

Mensen met chronische ontstekingen, zoals artritis, hebben er baat bij om een paar keer per week een flinke portie verse kersen te eten. Kersen bevatten namelijk zogeheten C-reactieve proteïne (CRP) en dit is een goede indicator voor infecties, zoals reumatische aandoeningen. Onderzoekers van het Human Research Center in Californië hebben de CRP gemeten na het eten van 45 verse kersen. Na drie uur was deze aanzienlijk verlaagd.

3. Bonen, als schildwachten tegen darmkanker

Bonen verdienen veel meer positieve aandacht dan ze doorgaans krijgen. Het zijn zeer belangrijke voedingsstoffen. Naast antioxidanten en goede eiwitten bevatten ze ook veel vezels die ondersteunend werken tegen darmkanker. Als eiwitten uit je voeding voor de helft afkomstig zijn van plantaardige bronnen (met name bonen) dan verlaag je daarmee het slechte LDL cholesterolgehalte, je bloeddruk, en wordt de kans op hartziekte met zo'n 20 procent verminderd. Eet daarom twee tot vier porties bonen per week. Er zijn legio heerlijke recepten met bonen.

4. Walnoten als hartversterker

Dat walnoten een positieve invloed hebben op de hersenfunctie en het geheugen, is algemeen bekend. Maar ze hebben nog een belangrijke goede eigenschap: evenals zalm zijn ook walnoten rijk aan omega-3 vetzuren. Dit heeft een verlagend effect op slechte LDL-cholesterol. Walnoten, pistachenoten en amandelen zijn rijk aan arginine, dat de bloedcirculatie in het hart bevordert. Het is daarom ook goed voor de potentie bij mannen.

5. Volkoren graansoorten

Volle graansoorten bevatten zogenaamde fytonutriënten. Deze stoffen doen blijkaar net zoveel werk als groente en fruit. Volgens onderzoekers van de universiteit van Minnesota geeft het eten van drie porties volkoren granen per dag een verminderd risico op hartziekte van 25 tot 36 procent, op een herseninfarct van 37 procent en type 2 diabetes van 21 tot 27 procent. Volkoren granen zijn o.a. haver, volkoren tarwe, rogge en zilvervliesrijst.

6. Witte kool als bescherming tegen borstkanker

Van broccoli en spruitjes wisten we inmiddels al dat ze tegen kanker beschermen, maar nu blijkt uit recente studies dat witte kool ook een zeer belangrijke rol speelt op dit gebied. Poolse vrouwen die vier keer of vaker per week witte kool en zuurkool aten, bleken 74 procent minder kans te hebben op borstkanker. Ook blijkt kool te beschermen tegen long-, maag- en colonkanker. Dat komt door de stof sulforaphane, een fytochemicalie die immuuncellen agressiever maakt tegen kanker. Vier keer per week witte kool eten is veel, maar er zijn veel mogelijkheden om het te verwerken. Zo kun je het bijvoorbeeld als rauwkost eten ("coleslaw", witte koolsalade), of toevoegen aan soep.

7. Yoghurt als oppepper voor de immuniteit

De term "probiotics", de mensvriendelijke bacteriën die ons beschermen tegen ziekten, is inmiddels al behoorlijk ingeburgerd. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat yoghurt de genezing van longontsteking versnelt. Zorg er wel voor, dat je yoghurt neemt met actieve culturen. (Levende probiotische micro-organismen).

8. Tomaten als prostaatbeschermers

Mannen die regelmatig voedsel eten waarin tomaten zijn verwerkt, zouden 35% minder kans hebben op het krijgen van prostaatkanker. Ook mannen die reeds prostaatkanker hebben, hebben er baat bij. Mannen die drie weken lang elke dag 1 portie tomatenpasta voorgeschoteld kregen, hadden een verlaging van hun PSA (een maatstaf voor prostaatkankeractiviteit) van 20 procent. Tomaten bevatten de antioxidant lycopeen, een stof die ook beschermt tegen maag- en longkanker. Opmerkelijk hierbij is, dat verse tomaten niet zoveel werkzame bestanddelen hebben als gekookte tomaten. Ter voorkoming van prostaatkanker is het verstandig om zeker twee tot drie keer per week tomatenpasta te eten. Als je reeds prostaatkanker hebt, dan is het aan te bevelen om dagelijks tomaten en gerechten met gekookte tomaten te eten, bijvoorbeeld verwerkt in soepen, chili's, spaghettisauzen en ketchup.

9. Blauwe bessen zorgen dat je je hoofd erbij houdt

Bij een onderzoek op het antioxidantengehalte van 40 verschillende groente- en fruitsoorten, kwamen blauwe bessen als grote winnaar uit de bus. Ze bevatten twee tot vier keer meer antioxidanten dan andere vruchten, zoals appels, en dan groentesoorten als broccoli en spinazie. Blauwe bessen hebben een positief effect op de gevolgen van een herseninfarct, Alzheimer en dementie. Deze geweldige vruchten houden ook de geest scherp. Tevens verbeteren ze de creativiteit en de geheugencapaciteit.

Toegevoegd op: 21-06-2007 | Categorie: Voeding | Printversie

Reacties op dit artikel

miep schreef:

zeer interessant om te weten

# 12/07/2008

tj schreef:

weg met die groene koffie.levensgevaarlijk

# 08/09/2010

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.