Isoflavonen

Isoflavonen

Isoflavonen spelen een belangrijke rol bij o.a. het beperken van overgangsklachten en verder zouden ze het cholesterolgehalte kunnen verlagen en de kans op bepaalde hormoon-afhankelijke kankersoorten (bijv. borst- of prostaatkanker) verkleinen. Qua structuur lijken isoflavonen veel op het vrouwelijke geslachtshormoon oestradiol. Genesteine en daidzeine zijn de meest bekende isoflavonen. Isoflavonen zijn vrij stabiel en gaan doorgaans niet verloren bij het koken.

Positieve effecten van isoflavonen

  • Het verminderen van menopauzeklachten
  • Verminderen van hartkwaalrisico
  • Bescherming van prostaat
  • Verminderen de kans op kanker
  • Het verbeteren de botdichtheid

Bronnen van isoflavonen

  • sojaproducten, vooral geroosterde sojanoten, maar ook tempé, tofoe, miso, ketjap en sojamelk
  • erwten
  • rode klaver
  • sinaasappels (in kleinere hoeveelheden)
  • jasmijn- en groene thee (ook in kleinere hoeveelheden)

Aanbevolen hoeveelheid

De optimale dosering van isoflavonen is nog niet bekend. Vooralsnog wordt ervan uitgegaan dat een gevarieerd en evenwichtig eetpatroon voldoende is om in de behoefte aan isoflavonen en andere fytochemicaliën te voorzien. Het gebruik van sojaproducten in de voeding wordt niet afgeraden, maar ook niet aangeraden.

Isoflavonen bestellen

Isoflavonen kunt u online bestellen op Drogisterij.net.

Toegevoegd op: 24-05-2007 | Categorie: Voeding | Printversie

Reacties op dit artikel

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.