Kiemgroenten

Kiemgroenten

Vandaag een special over kiemgroenten. Wat zijn het; waar zijn ze goed voor en wat kun je ermee? Eén ding is zeker: kiemgroenten zijn gezond, anders schreven we er niet over. Maar dat niet alleen: ze zijn nog lekker ook en je kunt er eindeloos mee variëren. Daarom gaan we hier eens even wat dieper in op deze groentesoort.

We hebben het allemaal wel eens gedaan: je neemt een pluk watten, maakt die vochtig en doet er de sterre- of tuinkers-kiemzaadjes in. je kunt ze ook rechtstreeks in de vochtige aarde doen. leg ze in de warmte en de natuur doet de rest. leuk om je eigen tuinkers te "oogsten"!

Er zijn veel verschillende soorten kiemgroente. Om er enkele te noemen: taugé, alfalfa, tuinkers, rode biet, broccolikiemen, preikiemen, aspergekiemen, kiemen van bonen en granen.

Kiemzaad bestaat voornamelijk uit koolhydraten, vetten, eiwitten en water.

Enkele soorten hebben een hele uitgesproken smaak (de prei en rode biet bijvoorbeeld), terwijl andere soorten juist mild of neutraal van smaak zijn.

Hoewel er momenteel veel propaganda gemaakt wordt voor het eten van voldoende fruit en groenten, zijn er toch nog steeds veel mensen die hiervan nauwelijks of te weinig binnenkrijgen. Het excuus van "geen tijd om te koken" geldt al helemaal niet voor kiemgroenten; die zijn juist bij uitstek geschikt voor mensen met weinig tijd, want je kunt ze rauw eten en sommmige soorten kun je roerbakken. Zo gebeurd dus. Je kunt er eindeloos mee variëren en experimenteren en we zullen een aantal recepten voor heerlijke, gezonde en makkelijk te maken gerechten met kiemgroenten op de site zetten. Ook voor basisscholieren, tieners en studenten zijn kiemgroenten een uitkomst: je kunt er een heerlijke meeneem-lunch mee maken: op een - uiteraard volkoren of meergranen - broodje met gezond en mager beleg een toefje alfalfa, garneren met wat wortelreepjes, blaadje sla... prachtig om te zien en heerlijk om in te bijten. En je krijgt meteen een deel van je dagelijkse behoefte aan groente binnen. Rauwkost is bovendien eveneens zeer gezond. Door het kookproces gaan toch altijd wat waardevolle vitaminen verloren. Als je de groente rauw eet, heb je dat probleem niet. Rauwkost zit boordevol vezels, vitaminen (zoals A en C) en mineralen (o.a. calcium) en draagt bij aan een gezonde stofwisseling en (mede dank zij de enzymen) spijsvertering. Een salade met rauwkost en kiemgroenten VOOR de warme maaltijd is een prima start. Ook als lunch is een salade bij uitstek geschikt.

Kiemgroenten zijn de zeer jonge scheutjes van de desbetreffende plant. Ze dienen te worden gegeten in het meest vitale stadium van de plant. Kiemgroenten zijn licht verteerbaar. De jonge kiemen bevatten uiteraard jonge celwanden, die licht verteerbaar zijn. Kiemgroenten bevatten bovendien nauwelijks calorieën.

Voorts bevatten ze antioxidanten (zoals Suphorafaan Glucosinaat, die helpen schadelijke stoffen (de zgn. vrije radicalen, die o.a. kanker kunnen veroorzaken) te elimineren of neutraliseren.

De kiemgroenten worden geteeld zonder toevoeging van chemicaliën; er wordt slechts gewerkt met warmte en water.

Ga op de gezonde toer en experimenteer met kiemen. Binnenkort verschijnen er recepten met kiemgroenten op de site.

Toegevoegd op: 22-02-2008 | Categorie: Voeding | Printversie

Reacties op dit artikel

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.