Tips om de laatste paar kilo te verliezen

Tips om de laatste paar kilo te verliezen

Je kent het misschien wel... Je bent heel veel kilo's afgevallen maar de laatste paar kilo tot je streefgewicht willen er maar niet af. In dit artikel geven we je tien tips om deze kilo's kwijt te kunnen raken.

Tip 1: Neem ontbijt

Door niet te ontbijten, komt je spijsvertering niet op gang. Je krijgt dan een hele tijd niets te verwerken en 's middags en 's avonds in een korte periode alles. Hierdoor kan je lichaam dit niet meer aan en wordt je eten in vet omgezet. Door wel te ontbijten houd je je stofwisseling hoog. Zie ook: "Waarom moet je het ontbijt niet overslaan bij het afvallen?"

Tip 2: Let op de grootte van je porties

Zelfs wanneer je gezonder bent gaan eten, kan teveel eten nog voor overgewicht zorgen. Ook gezond voedsel bevat calorieën, dus blijf op de grootte van je porties letten. Halveer bijvoorbeeld je maaltijd voor je gaat beginnen. Zo voorkom je dat je blijft eten omdat je bord nog niet leeg is. Bovendien neem je zo bewust afstand van een deel van je eten. Jij bent dus de baas en niet de opscheplepel (of de ober).

Tip 3: Neem volkorenproducten

Neem in plaats van wit brood of andere "witte granen", volkorenproducten. Deze regelen je bloedsuikerspiegel en zorgen dat je langer vol zit. Dit zijn twee belangrijke factoren die je eetlust op peil houden.

Tip 4: Doe aan krachttraining

Het voordeel van krachttraining is dat je niet alleen door het bewegen calorieën verbruikt, maar je bouwt ook meer spiermassa op. Door meer spiermassa verbruik je in rust meer calorieën om de spieren in stand te houden. Daarom is het verstandig om aan "iron pushen" te doen. Zie ook: "Vet verbranden door meer calorieën te verbruiken"

Tip 5: Neem meer vezelrijke producten

Vezels zorgen er voor dat je langer vol zit en zorgen dat je suikerspiegel op peil blijft. Twee belangrijke punten voor lange-termijn gewichtsbeheersing.

Tip 6: Loop meer

Maak elke dag een wandelingetje van een half uur tot een uur. Hierdoor verbrand je meer calorieën.

Tip 7: Stel je streefgewicht bij

Zijn de laatste paar kilo's echt nodig? Ben je niet al op gezond gewicht? Wanneer je al op gezond gewicht bent, waarom zou je jezelf dan pijnigen om een soort Twiggy-model te worden?

Tip 8: Houd een voedingsdagboek bij

Schrijf voor jezelf in een boek alle dingen op die je eet. Ook alle tussendoortjes! Dit kan heel confronterend zijn. Hiermee blijf je opletten wat je eet!

Tip 9: Probeer emotioneel eten onder controle te houden

Emotionele eetbuien zorgen ervoor dat de kilo's er weer terug aan vliegen. Zorg dat je je emoties onder controle houdt. Zoek eventueel professionele hulp hiervoor. Zie ook: Ben jij een emotionele eter?.

Tip 10: Neem ook niet te weinig calorieën in

Eet ook niet te weinig. Dit kan een averechts effect hebben. Te weinig eten kan er voor zorgen dat je stopt met afvallen of niet genoeg gezonde voedingsstoffen binnenkrijgt. Zie ook "Hoeveel calorieën moet je innemen als je wilt afvallen?".

Toegevoegd op: 13-06-2007 | Categorie: Voeding | Printversie

Reacties op dit artikel

Olga Hurks schreef:

Dus Sonja Bakker!!!!!!

# 27/09/2007

dennis schreef:

is allang bekend dat je van weinig eten niet afvalt ja bij t begin en dan hup zwaarder als eerst daar verdient sonja bakker aan zodat je klant blijft. ze is gewoon slim en werkt op mensen hun gemoedtoestand

# 05/10/2007

christl schreef:

Hallo dennis, ooit gehoord van punten en komma's? Dit is toch geen schrijven, geen hond kan er een touw aan vast knopen... Wat betreft dat klant blijven...... Je koopt 1 keer haar boek en je weet wat je moet doen om af te vallen en op gewicht te blijven. Hoezo Sonja Bakker wordt daar rijker van, dat boekje heb je toch al? En als jouw gemoedstoestand zo makkelijk te beinvloeden is, dan ben je ook wel erg zwak en zul je nooit afvallen. Gewoon meer bewegen en minder en gezonder eten, dat heeft niets te maken met werken op iemands gemoedstoestand. Dat is gewoon logisch nadenken...

# 15/11/2007

Laura schreef:

Hai! Vanaf 8 april 2009 ben ik 22 kilo afgevallen. Dit door inderdaad regelmatig te eten, ook dus ontbijt, af en toe wat dagen met 1500 calorieen, maar juist ook een dag teveel eten, zo went je lichaam niet aan minder eten en blijf je verbranden. Daarnaast elke dag een uurtje sporten in de sportschool. Powerpump en bodyshape voor de spieren en steps, zumba, loopband voor de vetverbranding en conditie. Gewoon gezond eten, af een toe een dag ongezond voor de lekker en genoeg water drinken. Volkoren en magere produkten. En een beetje een balans tussen koolhydraten, vetten en eiwitten. Succes!

# 05/07/2010

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.