Light-frisdranken populair in Nederland

Light-frisdranken populair in Nederland

Uit cijfers van de Nederlandse Frisdrank Industrie (NFI) en de UNESDA blijkt dat in Nederland zeer veel light-frisdranken geconsumeerd worden. Ongeveer 30 procent van alle frisdranken in Nederland is een zogenaamde light-variant. In Duitsland en België liggen de percentages met respectievelijk 15,8 en 27 procent lager. In Frankrijk en Spanje wordt nog minder light gedronken respectievelijk 15,3 en 13 procent.

Nederlanders drinken per jaar meer dan één miljoen liter frisdrank, bijna 400 .000 liter water, 400.000 liter vruchtensappen en ruim 800.000 liter niet-alcoholische dranken zoals ijsthee en energy-drinks. Waarom men zoveel light-dranken drinkt is niet duidelijk volgens de NFI en Coca Cola, maar ons lijkt het duidelijk: Nederland besteedt meer aandacht aan gezondheid. "We zijn er heel blij mee, maar een echte verklaring hebben we niet", aldus een woordvoerder van Coca Cola. "Toen light voor het eerst in Nederland te verkrijgen was, werd het vooral gedronken om minder calorieën binnen te krijgen, niet voor de smaak".

Light-frisdrank wordt vooral gedronken door vrouwen. Mannen liepen niet echt warm voor de light-variant waardoor Coca Cola vorig jaar een speciale lightcola voor mannen heeft geïntroduceerd: Coca Cola Zero.

Het is alleen nog steeds de vraag of light-frisdranken wel zo gezond zijn. De gevolgen van de zoetstoffen zijn niet bekend. Ons advies is dan ook om gewoon geen frisdranken te drinken maar gewoon water, koffie of thee! 

Toegevoegd op: 27-12-2007 | Categorie: Overige onderwerpen | Printversie

Reacties op dit artikel

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.