Lijstje met gezonde en minder gezonde snacks en voedingsmiddelen

Lijstje met gezonde en minder gezonde snacks en voedingsmiddelen

Vandaag een lijstje met gezonde en minder gezonde snacks en voedignsmiddelen voor je. Integreer de gezonde voedingsmiddelen in je eetpatroon en gooi de slechte eruit!

Eerst een lijstje met voedingsmiddelen die je beter kunt mijden. Voedingsmiddelen die stress bevorderen:

  • Cafeïne (koffie, zwarte thee, veel chocola, cola)
  • Alcohol
  • Zoetigheid
  • Zoute voedingsmiddelen
  • Vette voedingsmiddelen
  • Koemelk en andere zuivelproducten (hier komen we binnenkort op terug)
  • Roodvlees
  • Geraffineerde en bewerkte voedingsmiddelen (witbrood, wittebloem, witte pasta, koekjes, cake, pasteitjes, bladerdeeg, etc.)
  • Margarine en bewerkte olie (vanwege de transvetten, slecht voor cholesterol; kunnen de opname van goede vetzuren blokkeren)
  • Kruidig voedsel zoals hete curry's, chili's en hete sauzen die in Mexicaanse en Indische gerechten worden verwerkt (irriteert de maagwand)
  • Additieven zoals smaakmakers en conserveermiddelen. Je lichaam moet veel harder werken om ze te verteren, waardoor nodeloos je waardevolle energie naar de verkeerde doelen gaat.

Anti-stress voedingsmiddelen die bovendien prima zijn als hulp bij het afslanken:

  • Selderij - goed voor de bloeddruk. 2-4 Stengels per dag werkt geweldig.
  • Zonnebloempitten. Rijk aan potassium, vitamine B en zink.
  • Bruine rijst (of zilvervliesrijst). Behoort tot de zgn. "langzame koolhydraten", waardoor je langer een voldaan gevoel hebt. Bovendien goed voor het humeur.
  • Algen
  • Koolsoorten en broccoli
  • Amandelen - o.a. rijk aan magnesium; belangrijk in tijden van stress.
  • Bessen, vooral blauwe bessen. Prima voor je immuunsysteem. Frambozen en aardbeien zijn ook geweldig
  • Sesamzaad - prima voor de stofwisseling vanwege o.a. de goede vetzuren.
  • Komkommer; vochtafdrijvend en een prima voedingsmiddel voor je lever.
  • Asperges. Ook vochtafdrijvend en geweldig voor o.a. de nieren, lever, huid, botten en gewrichten. Goed voor het humeur.
  • Knoflook. Ideaal voor ontgiften van het lichaam en voor je weerstand; prima voor je bloeddruk en cholesterol; schimmelwerend, humeurverbeterend.
  • Avocado's. Die bevatten 14 mineralen, die allemaal belangrijk zijn om bepaalde lichaamsfuncties te reguleren. Doe dus geregeld avocado in je salades! Met name ijzer en koper zijn uitstekend tegen stress en vermoeidheid. (helpt tegen bloedarmoede)
  • Appels

Gezonde snacks

  • druiven
  • gedroogd fruit
  • banaan
  • pitten en zaden
  • grapefruit
  • komkommer
  • zelfgemaakte smoothie van vers fruit
  • hazelnoten
  • walnoten
  • naturel amandelen
  • naturel paranoten,
  • pelpinda's (voordeel: zie pistachenoten)
  • pecannoten
  • pistachenoten (de geroosterde, NIET de gebakken). - voordeel: je moet er iets voor doen (nl. pellen) om ze te kunnen eten). (1 x een notensnack per dag, en niet een hele zak, maar een klein handjevol!)

Zorg verder voor afwisseling, eet niet elke dag hetzelfde en probeer tenminste 2x per week een nieuwe smaak, zodat je went aan nieuwe (gezondere) voedingsmiddelen.

Toegevoegd op: 21-08-2008 | Categorie: Voeding | Printversie

Reacties op dit artikel

albert schreef:

Hallo in het lijstje gezonde voedings middelen kom ik de vette vissoorten niet tegen zoals zalm harring enz. groetjes Albert

# 07/09/2008

jan schreef:

in het lijstje ongezond staat koffie. Terevcht denk ik. Maar in het misvattingen lijstje staat juist dat je veel koffie moet drinken omdat het goed voor je geheugen is. 4-6 koppen wordt aangeraden door jullie! Waanzin en bovendien spreken jullie jezelf tegen.

# 22/03/2009

Martin schreef:

Voor de mensen onder ons die geen verstand hebben van de engelse periodieke tafel: potassium is engels voor kalium.

# 13/04/2009

zoe schreef:

yo, ik maak ff een nieuw lijstje: gezond: -fruit -groente -shakes -zonnebloempitjes (wel verslavend) -soepstengel -bisschuitje

# 10/07/2009

Mike schreef:

Weet iemand welke fruit soorten goed en niet goed zijn?

# 03/03/2011

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.