Linzen: prima in een gezond dieet

Linzen: prima in een gezond dieet

Tot de Tweedewereldoorlog waren linzen een zeer populair voedingsmiddel. Tegenwoordig eten we zelden nog linzen. Linzen passen echter wel prima in een gezond eet-patroon.

Linzen zijn peulvruchten. In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn peulvruchten geen groenten maar zetmeelhoudende- en graangewassen, net zoals aardappelen, rijst , pasta en brood. Ze hebben met elkaar gemeen dat ze veel zetmeel bevatten. Zetmeel bestaat uit complexe koolhydraten die je langdurig energie geven. Deze eigenschap past prima in een gezond dieet.

Voedingswaarde

Linzen bevatten complexe koolhydraten en zijn een goede bron van energie. Ze bevatten veel vezels (vier keer zoveel als volkoren rijst) en zijn dus ideaal voor mensen met luie darmen. Verder zijn linzen ook rijk aan plantaardige eiwitten en bevatten ze veel sporenelementen zoals ijzer, fosfor, magnesium en B-vitaminen. Een aantal soorten linzen levert ook anti-oxidanten.

Linzen zijn afkomstig van een klein plantje met witte bloemen dat niet hoger wordt dan 30 tot 40 cm. Linzen zijn er in verschillende kleuren: oranje, bruin, groen en roze. Groene en bruine linzen worden het meest gegeten.

Gebruik in de keuken

Ondanks dat linzen een zetmeelhoudend product zijn worden ze in de keuken voornamelijk gebruikt als “winter-groenten” in soepen, salades of bij vlees of vis. Maar linzen zijn ook perfect als vervanger voor pasta. Ze leveren ongeveer evenveel calorieën als eenzelfde hoeveelheid spaghetti of macaroni.

Bovendien zijn linzen het hele jaar door verkrijgbaar waardoor ze ook prima in de zomer gegeten kunnen worden. Linzen zorgen voor meer originaliteit in zomerse gerechten. Ze geven bijvoorbeeld een verfrissend effect aan salades.

Linzen zijn makkelijk te bereiden. De kooktijd bedraagt ongeveer 30 minuten (in kokend water). Vooraf weken is niet nodig. Koop bij voorkeur verse linzen. Linzen in blik bevatten meestal meer zout en vet.

Wil je weten waarom complexe koolhydraten je helpen bij het afvallen? Lees dan het artikel over de Glycemische Index .

Toegevoegd op: 03-10-2007 | Categorie: Voeding | Printversie

Reacties op dit artikel

Joelle schreef:

Interessant! Merci!

# 06/04/2013

Julie schreef:

sdf

# 17/10/2011

Daan schreef:

wat saai zeg ik haat dit

# 01/03/2013

LUDWINA schreef:

Als ze in ons klimaat kunnen groeien en afrijpen, gaan we ze volgend jaar zelf verbouwen.!!!!

# 20/11/2013

plassertje schreef:

fijn maar wel wat uitgebried verteld ik ben mark en ik kan de charlie stem

# 21/09/2013

Marjanne schreef:

Heel mooi uitgelegd en duidelijk.

# 06/09/2013

banaan schreef:

fml

# 14/05/2012

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.