Minder buikvet? Start dan met duurtrainingen

Minder buikvet? Start dan met duurtrainingen

Er bestaat altijd een strijd tussen bodybuilders en duursporters. De bodybuilders vinden dat krachttraining belangrijker is dan duurtraining. Maar de duursporters zijn van mening dat cardio training beter voor je is dan krachttraining. Toch is geen van deze stellingen waar of onwaar. Het belangrijkste tijdens het trainen is je doel. Wil je vet verbranden, je conditie verbeteren, sterker worden of afvallen? Dit kunnen allemaal doelen zijn tijdens een training.

Buikvet verbranden

Wanneer je buikvet wilt verbranden kun je volgens wetenschappers van het ‘Duke University Medial Centre' het beste een duurtraining uitvoeren. Voor vele mensen is dit een nuttig gegeven, buikvet is namelijk het meest ongezonde vet dat je kunt hebben. Dit staat namelijk in verband met diabetes, hardziekten en eventuele andere gezondheidsproblemen.

3 soorten groepen

Gedurende 8 maanden bestudeerde onderzoeksleider Cris Slentz samen met zijn collega-wetenschappers 150 testpersonen. Deze proefpersonen werden in 3 verschillende groepen onderverdeeld;  duurtraining (cardio), krachttraining (spieren) en een combinatie van de eerder genoemde trainingen.

Resultaten van het onderzoek

Na 8 maanden werd de afnamen van het gevaarlijke buikvet gemeten. De cardio-groep deed een aerobe work-out op een loopband. Deze oefening staat gelijk aan ongeveer 20 kilometer joggen per week. De deelnemers van de kracht-groep deden 3 keer per week anaerobe oefeningen in de vorm van krachttraining. De derde groep deed oefeningen die bestonden uit een combinatie van de eerder genoemde trainingsmethode.
Er kwam naar voren dat de krachttraining zorgde voor de minste afname van lichaamsvet in het algemeen en buikvet in het bijzonder. De groep die het meeste lichaamsvet verloor, is de combinatiegroep. Maar zij verloren in verhouding weinig van het gevaarlijke buikvet. De cardio-groep behaalde het beste resultaat als het ging om afname van het gevaarlijke buikvet. Maar behaalde qua verlies van algemeen lichaamsvet niet de beste resultaten.

Toegevoegd op: 19-12-2012 | Categorie: Fitness | Printversie

Reacties op dit artikel

rik schreef:

hardziekten???? jullie zullen bedoelen hart en vaatziekten

# 02/08/2013

mandy schreef:

wat is er verder bekend over de drie groepen? volgenden ze ook een dieet? als er een aantal in de krachttraining-groep bijvoorbeeld vetter of ongezonder zijn gaan eten, beinvloed dat de resultaten.

# 06/09/2013

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.