Misvattingen over voedingsmiddelen

Misvattingen over voedingsmiddelen

De volgende vijf producten worden vaak gemeden als men een slanke leefwijze ambieert, maar verrassend genoeg zijn ze eigenlijk heel goed voor je....

Avocado's

Men neemt ze niet vanwege: "een te hoog vetgehalte"

Hier is hoe het echt zit met avocado's: ze zijn rijk aan gezonde mono-onverzadigde vetten, prima voor het hart. En ze zitten boordevol met stoffen die je tegen ziekte beschermen, zoals antioxidanten, luteïne, betacaroteen en vitamine E.

Bovendien helpen avocado's het lichaam bij het absorberen van andere voedingsstoffen.

Onderzoek heeft uitgewezen dat avocado's een betere absorptie geven van hun antioxidanten wanneer ze bereid zijn met salsa of verwerkt zijn als rauwkost in een salade.

Koffie

Misverstand: "Koffie houdt je alleen maar wakker"

En zo zit het echt: onlangs hebben Amerikaanse wetenschappers ontdekt dat cafeine in koffie helpt om het geheugen van oudere personen te verbeteren. Bovendien verlaagt het regelmatig drinken van koffie het risico voor type 2 diabetes aanzienlijk. Mensen die vier tot zes koppen koffie per dag drinken lopen 28 procent minder risico om deze ziekte te krijgen (type 2 diabetes is in de geciviliseerde landen hard op weg een epidemie te worden) dan mensen die minder dan twee koppen per dag drinken.

Champignons

Misvatting: laagcalorisch voedsel met weinig toegevoegde voedingswaarde.

Feiten: ze bevatten 90 procent water en slechts 18 kcal. per kop, maar champignons krijgen wetenschappelijke aandacht. Bepaalde ingrediënten van champignons hebben allerlei soorten effecten, van het verbeteren van de immuunfunctie tot en met het onderdrukken van bepaalde kankersoorten. Verder bevatten ze aanzienlijke hoeveelheden van het bloeddrukverlangende mineraal kalium. Er zit in champignons meer kalium dan in sinaasappel.

Pindakaas

Misvatting: "Rijk aan vet en calorieën"

Feiten: vijf verschillende belangrijke onderzoeken bevestigen dat het eten van pinda's (en dus ook pindakaas) het gevaar van coronaire hartziekte kan verlagen. Nog beter nieuws, zonder gewichtstoename! Een tot twee lepels pindakaas was alles wat nodig was om het hongergevoel bij de deelnemers aan deze onderzoeken te bevredigen.

Eieren

Misvatting: "hoog in cholesterol"

Feiten: eieren zijn goedkope bronnen van hoogwaardige eiwitten en zitten barstensvol kleine hoeveelheden van een brede verscheidenheid aan vitale voedingsstoffen, waaronder foliumzuur, riboflavine, selenium, B12, en choline.

Met 75 kcal per ei zijn eieren ook rijk aan bouwstoffen en dat past bij een slimme en laagcalorische voedingswijze.

Maak gebruik van deze kennis en zorg ervoor dat je meer avocado's, champignons, eieren en pindakaas eet en koffie drinkt!

English View this article in English: Misunderstandings about nutrients.

Toegevoegd op: 26-06-2007 | Categorie: Voeding | Printversie

Reacties op dit artikel

rene schreef:

maar weegt het hoge vetgehalte van pindakaas wel op tegen de gezondheidsvoordelen? zijn er geen andere voedingsmiddelen die deze voordelen ook hebben?

# 27/06/2007

Joost schreef:

Mja je hebt ook goede vetten he, zoals in vis? Ik vind het iig goed nieuws want ik eet graag pindakaas maar dacht inderdaad dat het alleen maar heel vet is!

# 31/10/2008

Joost schreef:

Maar hoe zit het dan met pindasaus? dat lijkt me toch behoorlijk ongezond, of?

# 31/10/2008

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.