Nee zeggen - deel 5

Nee zeggen - deel 5

Vandaag het laatste deel van de "stoomcursus NEE zeggen"; dan heb je je cursus compleet.

Tot slot nemen we even de praktische tips en instructies voor het oefenen in nee zeggen door:

Jezelf (her)vinden gaat niet om wat je toevoegt aan je leven, maar wat je weglaat/wegneemt. Als je eenmaal je "in ieder geval ja-lijst" hebt samengesteld, dan wordt het makkelijker om die dingen te herkennen waarvan het voor jou beter is om ze te laten. Hoewel het best ongemakkelijk zal zijn om over nee zeggen te denken als dat niet in je aard ligt, is het heel belangrijk om te beseffen dat elke keer dat je toch "ja" zegt tegen iets of iemand anders, je NEE zegt tegen jezelf en jouw prioriteiten.

Als Nee zeggen moeilijk is (in het bijzonder tegen vrienden, familie- of gezinsleden), bespreek e.e.a. dan vooraf en daarna met degene die jou ondersteunt in dit proces. Partner, vriend(in), collega, iemand die je (enigszins) begrijpt en die jij vertrouwt.

De zorg voor je zelf is altijd een geldig excuus om nee te zeggen. Ga je weigering niet omslachtig uitleggen of verdedigen. Wees beleefd, attent en eerlijk. Je zou zoiets kunnen zeggen als "sorry, maar het is gewoon niet mogelijk voor mij om dat te doen", of: "Ik moet dit afslaan / weigeren, maar in ieder geval bedankt dat je aan me dacht". En hoe meer je oefent om nee te zeggen, hoe minder moeilijk het zal zijn. Begin daarom NU!

1. Houd eens een week bij hoeveel keer je ja tegen iets zegt dat niet op je  "ja-lijst" staat.

2. Bekijk aan het eind van de week de score... verbaasd? Bewustwording is de eerste stap terug naar de juiste beslissingen en prioriteiten.

3. Maak eens een lijst van vijf dingen waar je graag nee tegen zou zeggen. Begin eens met de vragen die hieronder staan door te lezen; misschien inspireren ze je.

Als je nee zou kunnen zeggen tegen iets of iemand, in de wetenschap dat men je absoluut niets kwalijk zou nemen, of zonder dat dit negatieve gevolgen heeft, tegen wie of wat zou je dan nee zeggen? Is er een bepaald project dat je zou willen opgeven? Een relatie die je zou willen beëindigen? Een afspraak die je zou willen afzeggen?

Overwinnen van schuldgevoelens

Als schuldgevoel in je weg staat bij het nee zeggen: leer dan hoe je schuldgevoelens en andere obstakels kunt overwinnen om grenzen te stellen in je leven.

De JA-lijst

Deze lijst helpt je bij het opnieuw vaststellen van je grenzen en het bepalen van je prioriteiten.

Het gaat er hierbij om, dat je je eigenbelang boven alles zet. Dus: zeg nee, tenzij het een geval van "in ieder geval ja" is.

Kies ervoor om je tijd en energie te besteden aan dingen die je vreugde brengen en baseer je beslissingen op wat JIJ wilt en niet wat ANDEREN willen.

Als jij geen grenzen stelt en denkt aan wat JIJ wilt - dus je eigen wensen en welzijn negeert - dan breng je je gezondheid in gevaar. En als jij je welzijn/gezondheid in gevaar brengt, heeft dat ook weer negatieve gevolgen voor de mensen om je heen.

Stel jezelf de volgende vragen:

1. Waar wil ik in deze periode van mijn leven aandacht aan besteden?

Denk in maanden; niet in jaren. Bekijk je situatie eens voor de komende drie maanden. Wat heeft jouw aandacht nodig: je huwelijk, je kinderen, je financiële situatie, lichamelijke en geestelijke gezondheid?

Wat zijn de gebieden die jij op dit moment zou willen/moeten aanpakken?

(Meer voorbeelden: huishouden, werk, school, vrijwilligerswerk, tijd voor vrienden, huishoudelijke aangelegenheden, werk/onderhoud in, aan en om het huis).

2. Als je de lijst klaar hebt, beslis dan welke vijf punten ervan het meest dringend en/of belangrijk zijn voor jou om aan te werken.

Pas de volgorde op je lijst dienovereenkomstig aan. Dus vanaf nu bestaat punt 1 t/m vijf uit die punten die je net hebt uitgekozen; je Top Vijf van meest urgente / meest belangrijke zaken.

En denk erom: bij het vaststellen van je Top Vijf ga je uit van jezelf; dingen die in jouw belang zouden moeten / kunnen veranderen.

Print deze lijst, of kopieer 'm een aantal keren en hang 'm zichtbaar op, op diverse "strategische" plekken in huis; doe hem in je bureaulade of kastje op je werk; in je tas, etc. Zo word je dagelijks herinnerd aan je nieuwe voornemens.

Heel veel succes en plezier met het herontdekken van Jouw Eigen Kostbare Zelf!

Andere delen in deze serie

Toegevoegd op: 26-04-2009 | Categorie: Overige onderwerpen | Printversie

Reacties op dit artikel

Bente schreef:

Ik vind het goe dat een stoomcurcus nee zeggen hier is ,de laatste tijd laat ik steeds vaker over me heen lopen.Ik heb morgen een tijdje voor mezelf in geroosterd met NEE zeggen ,op school word ik er ook mee geholpen,in ieder geval bedankt.

# 07/05/2009

kris schreef:

handige tips nu nog de kracht hervinden om het uit te voeren. met de cursus online zal het gaan lukken.

# 19/10/2010

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.