In vijf stappen op weg naar Jouw Persoonlijke Opruimingsproject (Stap 3)

In vijf stappen op weg naar Jouw Persoonlijke Opruimingsproject (Stap 3)

Eerst even een aanvulling op stap 2: beperk je dus tot alle rommel waar je over valt of die heel erg nadrukkelijk aanwezig is. Maak nette stapels en ga zo alle ruimtes af waar je vaak komt. Tover de vloer of het bureau of je stoel weer tevoorschijn. Alle obstakels weg; alle kleding die je op een hoop op de stoel - of de grond - had gemikt, weer keurig in de kast of in de wasmand of bij de stomerij; alle overtollige, oude troep die je alleen maar "tijdelijk" hebt neergeslingerd, weg. De rest, voor een intensievere opruimbeurt, in ieder geval alvast netjes uitgezocht en opgestapeld.

Elke dag tien minuten.

Kijk naar het verschil na 1 week... we mogen aannemen dat je dan alle desbetreffende vertrekken hebt bevrijd van de obstakels en dat je weer overal vrij kunt lopen. Natuurlijk heb je na de tien minuten nog wel even de boel gestoft en gestofzuigd.

Dat ziet er al een stuk beter uit, toch? En het voelt vast ook al opgeruimder in je hoofd.

OK. Nu stap 3.

Zeer belangrijk, ook in deze koopjestijd: terwijl je bezig bent met dit opruimproces, is het ten strengste verboden om nieuwe frutsels en "hebbedingen" aan je verzameling toe te voegen! Ook geen nieuwe kleren uit de uitverkoop, want we gaan eerst die ruime voorraad van je eens even saneren binnenkort.

Nu wordt het tijd voor het serieuzere werk. Woon je alleen: dan heb je geluk en pech. Pech, omdat je alles alleen moet doen en geluk, omdat er niemand commentaar levert op wat weggaat of wat moet blijven. Als je met meerdere mensen samenwoont, in een gezin; studentenhuis; met partner, etc., dan is het zaak om iedereen op te trommelen en te sommeren om mee te doen. Dit wordt een Gezamenlijk Project.

We gaan het nu heel gericht aanpakken, en daarvoor stellen we een plan op. Ook de kinderen gaan nu de oppervlakkige troep in hun kamers aanpakken: eerst alles wat in de weg ligt en wat allang weggekund had... eruit!

Spreek dan een datum af, bijv. een zaterdag of zondag, of elke dag een uur, om het project te starten.

Hier zijn de regels:

  • Iedereen neemt nu zijn eigen spullen onder handen.
  • Begin met alles wat in het zicht staat, dus wat niet in kasten of laden opgeborgen is.
  • Pak dus eerst die voorlopig uitgezochte stapels aan, want die horen er echt niet; die ruimte heb je extra ingepikt. Leer om toe te komen met de ruimte die er werkelijk voor bedoeld is. Ga nu dus echt de boeken uitzoeken en opbergen of wegdoen (2e vuilniszak: weggeven; 1e vuilniszak: weggooien). JE kunt het natuurlijk ook meteen allemaal splitsen en scheiden: stapel "oud papier"; stapel "weggeven"; vuilniszaken met weggooispullen die in de grijze afvalbak mogen; klein chemisch afval, etc. kijk wat voor jou het beste werkt. als het maar uit het desbetreffende vertrek gaat.
  • Kijk eens heel kritisch om je heen in die ruimte. Begin bij 1 plank, boord, kastje, en kijk naar de voorwerpen die zich daar bevinden. En vraag je af: past dit nog bij mij, bij mijn huidige leefstijl, wil ik dit echt dag in, dag uit zien, of kan het ergens opgeborgen zodat er ruimte ontstaat, of zelfs helemaal weg? En kijk ook eens naar gebruiksvoorwerpen die je tegenkomt op je opruim-speurtocht: hoe vaak gebruik je dit? Heb je dit eigenlijk het afgelopen jaar (of de afgelopen jaren!) weleens gebruikt? Nee? Overweeg dan serieus om het weg te doen. In ieder geval uit de ruimte die je dagelijks gebruikt; 't neemt alleen maar plaats in en heeft geen functie; blijkbaar kun je makkelijk zonder. Dat worden misschien emotionele beslissingen voor jou of de andere huisgenoten. Bedenk hierbij goed: het gaat erom dat we overtollige spullen uit huis te krijgen, dus waak ervoor om teveel dingen weer elders op te bergen, dat schiet niet op! En ga nu niet ineens een heleboel argumenten aandragen waarom je het toch echt moet behouden! Je zult versteld staan hoeveel ruimte al dat soort onnodige voorwerpen innemen in je huis.
  • Kom je op je ont-dekkingstocht oom nog dingen tegen die je hebt geleend, geef ze dan onmiddellijk terug. Spullen uit een vorige relatie, nog van je ex? Wat doen ze nog bij jou? En al die spullen van je kinderen die nog bij jou in huis staan, terwijl ze allang het huis uit zijn... hoogste tijd dat ze die komen ophalen.
  • Als je eenmaal bezig bent, dan wordt het minder moeilijk om dingen weg te doen. Je blijft niet bij elk voorwerp een tijd staan twijfelen en "rouwen". Wees genadeloos en voeder de vuilniszak in plaats van je huis!
  • Je kunt natuurlijk ook wedijveren met de overige huisgenoten, wie 't meeste weggooid; 't makkelijkst afstand van dingen doet. Er mag best een prijs aan verbonden zijn, als dat maar geen nieuw aan te schaffen voorwerp is!

Succes verder!

Andere delen in deze serie

Toegevoegd op: 20-01-2009 | Categorie: Overige onderwerpen | Printversie

Reacties op dit artikel

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.