De fasen van het Atkins dieet

De fasen van het Atkins dieet

Het Atkins-dieet is bedacht door de Robert Coleman Atkins uit Amerika. Hij stelde een andere theorie op over afvallen, en basseerde zijn dieet op een zeer lage koolhydraat inname. Bij het volgen van het Atkins-dieet worden 4 belangrijke fasen gevolgd. In dit artikel worden de vier Atkins Principes kort besproken.

Gewichtsverlies, de introductie

Koolhydraten en vetten leveren de energie (calorieen ) voor lichaam, die nodig is voor de bewegingen en inspanningen die je lichaam moet leveren. Koolhydraten worden als eerst als energiebron gebruikt. Wanneer te weinig koolhydraten worden ingenomen, schakelt het lichaam over op vetten als energiebron. Vetten zijn als het ware reserve brandstoffen. Het doel van deze fase is dan ook, om het lichaam te dwingen vetten te verbranden, door zo min mogelijk koolhydraten in te nemen. Vanwege de intensiviteit van deze fase, mag deze slechts 2 weken lang worden volgehouden. Tijdens deze fase mag men slechts 20 gram koolhydraten per dag innemen.

Verder gelden de volgende regels tijdens deze fase:

  • Eet veel groenten die weinig koolhydraten bevatten, maar geen fruit.
  • Eet geen voedsel zoals aardappel, granen, brood (deze hebben een hoog koolhydraatgehalte).
  • Aan dierlijke producten als kip, vlees kaas, boter en eieren, zit geen limiet. Omdat deze voornamelijk eiwitten en vetten bevatten.
  • Drink geen koffie en alcoholhoudende dranken.
  • Drink wel veel water .
  • Vul alle tekorten aan met voedingssupplementen (vitamines, mineralen en antioxidanten), of alternatieven voor voedingssupplementen .

Verder gewichtsverlies

Er bestaat voor iedereen een persoonlijke maximale inname van koolhydraten, waarbij nog vetverbranding en gewichtsverlies optreedt. Deze tweede stap heeft hetzelfde principe als de vorige, maar is minder extreem. Elke week mag 5 gram meer koolhydraten worden ingenomen, dan de week er voor. Wanneer men zover is, dat het gewichtsverlies bijna stopt, heeft men de grens bereikt. Deze stap stopt, wanneer men 5 kilogram van het streefgewicht af is.

Voorbereiding op handhaven

Wanneer iemand zich aan deze methode blijft houden, moet een ideale koolhydraatinname worden gezocht, waarbij het gewicht gehandhaafd blijft (men komt niet aan, en men valt niet af). Ook wordt in deze fase gewerkt aan een goede gezondheid, waarbij men voldoende vezels en gezonde vetten eet. Deze stap gaat vanzelf over in de volgende.

Levenslange handhaving

In deze fase wordt gestreefd naar het behouden van een gezond gewicht. Daarbij is nog steeds suiker verboden, en worden nog steeds weinig koolhydraten ingenomen. Wanneer het gewicht toch toeneemt, moeten weer minder koolhydraten worden ingenomen. In deze stap wordt meer gevarieerd met voedingsmiddelen.

Toegevoegd op: 24-04-2007 | Categorie: Voeding | Printversie

Reacties op dit artikel

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.