Vijf verrassende redenen voor gewichtstoename deel 1: slaaptekort

Vijf verrassende redenen voor gewichtstoename deel 1: slaaptekort

Vandaag een artikel dat ons aansprak, omdat het vaak voorkomt: aankomen terwijl je denkt dat je heel goed bezig bent qua eet- en bewegingspatronen. Er worden vijf mogelijke oorzaken gegeven; vandaag geven we je oorzaak nummer 1 en in de komende tijd voegen we er steeds eentje toe. Doe er je voordeel mee!

1. Slaaptekort

Het lichaam functioneert het best in uitgeruste toestand. Als je niet genoeg slaap krijgt, ervaart je lichaam dat als stress en die stress zet zich in een dergelijke toestand makkelijker om in vet. Als je moe bent, kun je minder stress aan, dus ben je eerder geneigd om naar voedsel te grijpen ter compensatie.

Het kan ook zijn dat je extra calorieën tot je neemt bij het nuttigen van snacks op de late avond. Sommige mensen denken dat eten helpt om beter te slapen, of om gemakkelijker weer in slaap te komen als ze wakker worden in de loop van de nacht, maar 't enige wat er in werkelijkheid gebeurt, is toevoeging van de extra calorieën aan de dagelijkse totaallijst.

Symptomen die erop kunnen wijzen dat je niet genoeg krijgt (lees: neemt!), zijn o.a. moeheid, laag energiepeil, overdag knikkebollen en tussendoor geregeld in slaap vallen en geïrriteerdheid.

Streef naar zo'n 8 uur slaap per nacht. (Alhoewel sommige mensen zich prima zullen voelen bij minder uren slaap). Begin eens om een kwartier eerder naar bed te gaan c.q. later op te staan en kijk hoe dat voor jou voelt. Ga net zolang door met experimenteren - steeds 15 minuten meer - tot je het ideale aantal slaapuren voor jou hebt gevonden.

Het is belangrijk om elke avond een "slaapritueel" uit te voeren, d.w.z. langzamerhand je lichaam op de slaap voorbereiden en een aantal vaste handelingen te verrichten, uiteraard zijn dat bijv. alvast de ontbijttafel dekken, spullen klaarzetten, kleding voor de volgende dag klaarleggen, deuren op slot; uitkleden, evt. douchen of een bad nemen (NB: onderzoek heeft uitgewezen dat je van douchen juist een opkikker krijgt...) tanden poetsen,  evt. wekker zetten, misschien nog heel even iets lezen (liever niet en als je het doet, kies dan voor ontspannende lectuur en niet dat rapport dat je nog voor je werk moest doornemen of dat studieboek...), maar denk ook eens aan even een korte meditatie; een cd met ontspanningsoefeningen of een ontspannend muziekje; de dag evalueren en vooral kijken wat er goed ging; en je intentie voor de volgende dag neerzetten (ook hiervoor zijn speciale cd's verkrijgbaar). Zo werk je echt toe naar het slapen; bereid je je lichaam en geest optimaal voor op het slapen gaan. Denk maar eens aan die drukke dag, waarop je tot heel laat bezig was, met werk, of lezen, of uren achter de computer zitten, en dat je, toen je eindelijk je bed indook, de slaap maar niet kon vatten en uren lag te woelen.

Kijk eens of het jou helpt; zo'n kleine verandering - en zeg nou zelf... slapend "slanker worden"... wat wil je nog meer!

Andere artikelen in deze serie:

Toegevoegd op: 12-11-2008 | Categorie: Voeding | Printversie

Reacties op dit artikel

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.