Satiety Index - verzadigingsindex

Satiety Index - verzadigingsindex

We hebben het elders op de site al eens gehad over de Glycemische Index (GI). Er blijkt ook een GI-dieet te bestaan. Alsof dat allemaal nog niet genoeg is, blijkt er nu ook nog een SI te bestaan; de Satiety Index, of "verzadigingsindex". Deze geeft aan welke voedingsmiddelen je het langst een voldaan gevoel geven, zonder dat je heel snel na een maaltijd alweer naar de snacks grijpt.

Als je gewicht kwijt wilt, dan is het grootste obstakel dat hongergevoel, dat steeds om de hoek komt zeuren. Je kunt daar dus iets aan doen, door ervoor te zorgen dat je voedingsmiddelen neemt die je echt een gevoel van verzadiging geven EN die uiteraard in een gezonde levenswijze passen. Het gaat dus om voedingsmiddelen met een zogenaamde "hoge SI".

Dit dieet werd in 1995 ontwikkeld door een wetenschapper van de universiteit van Sydney en het begint steeds meer waardering te krijgen van deskundigen op het gebied van gewichtsbeheersing.

In het onderzoek werd de verzadigingsindex als volgt samengesteld: men nam witbrood als nullijn met een SI van 100. Vervolgens werden andere voedingsmiddelen ingeschaald, waarbij gekeken werd naar het criterium of ze meer of minder in staat waren om een hongergevoel te bevredigen.

Hieronder de SI-Top Tien, waarbij het uitgangspunt was: witbrood, met een SI van 100 per snee.

  1. Aardappelen - 323
  2. Vis - 225
  3. Pap / havermout - 209
  4. Appels/Sinaasappels - 202
  5. Volkoren pasta - 188
  6. Rundvlees - 176
  7. Bonen / Peulvruchten - 168
  8. Druiven - 162
  9. Volkorenbrood - 157
  10. Popcorn - 154
Toegevoegd op: 05-11-2008 | Categorie: Voeding | Printversie

Reacties op dit artikel

eva schreef:

klopt het dan, dat hoe hoger het getal hoe hoger het verzadegings gevoel je ervan krijgt?

# 31/01/2013

ja schreef:

ja

# 08/07/2015

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.