Stap voor stap naar een vitaler leven

Stap voor stap naar een vitaler leven

Je eetpatroon en leefwijze kun je wel van het ene op het andere moment veranderen, maar de meesten van ons houden dat niet vol. Dan is de stap-voor-stap methode een succesvoller alternatief. Ga als volgt te werk:

  • Stap 1 is bewustwording: zet voor jezelf op een rij welke gewoontes niet passen in een gezond eet- en leefpatroon, bijvoorbeeld: automatisme: als gewoonte een greep in de koekjesdoos doen bij de koffie of thee; elke dag een vette snack in de lunchpauze, altijd de lift nemen.
  • Stap 2 is voor je jezelf helder maken en op papier zetten welke van die gewoontes je het eerst wilt aanpakken.
  • Als je regelmatig uit eten gaat en dit als excuus aanvoert om niet af te (kunnen) slanken, heeft pech: je bent weliswaar afhankelijk van de menukaart, maar je kunt heel gemakkelijk wat alternatieve inbouwen, die heel wat calorietjes schelen, zoals een caloriearm voorgerecht, bijv. een heldere soep i.p.v. een gebonden. En je hoeft je bord niet leeg te eten; laat - hoe lekker ook - bewust een deel van je eten staan, zowel thuis als uit. Schrap het toetje en kies voor koffie of thee. Als je meent toch niet zonder dessert te kunnen (?!) kies dan bijv. een fruitsalade, of vruchten-sorbetijs zonder slagroom. Het is even wennen, maar: succes verzekerd!
  • Hou je vorderingen regelmatig bij: waar sta ik nu, wat gaat goed, wat kan beter, wat is de volgende stap waar ik aan ga werken. Als je eenmaal een bepaalde stap in je dagelijkse leven hebt geintegreerd, wordt het tijd voor de volgende stap!
Toegevoegd op: 17-04-2007 | Categorie: Voeding | Printversie

Reacties op dit artikel

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.