Stop met piekeren

Stop met piekeren

Slapeloosheid, gedachten die alsmaar door je hoofd malen... Piekeren vreet energie en blokkeert je. Je schiet er niets mee op; integendeel! Onderzoeken hebben uitgewezen dat we het meest piekeren over situaties die zich waarschijnlijk toch nooit zullen voordoen! Tijd voor actie!

Hieronder 5 simpele tips om pieker-aanvallen te stoppen of (net) te voorkomen:

  1. Beweeg! Ga bijvoorbeeld een paar keer de trap op en neer lopen of ga een eindje wandelen in de frisse lucht (indien beschikbaar...?!).
  2. Neem een warme douche om alle negatieve gedachten van je af te spoelen. Stel je dat ook echt voor, dat je al die spookbeelden van je af ziet glijden, hup, door het afvoerputje.
  3. Tranen kunnen een piekerbui "wegwassen"; een lekker huilbuitje op z'n tijd is dus helemaal niet zo verkeerd!
  4. Maak een piekerschema. Sta jezelf toe om bijvoorbeeld elke dag vijf minuten te piekeren, meer niet, daarna moet je weer stoppen.
  5. Probeer positief tegen jezelf te praten in plaats van negatief. Door je gedachten te verzetten kom je eerder uit die negatieve spiraal en voel je je sneller weer Lekker in je Vel!!
Toegevoegd op: 02-04-2007 | Categorie: Overige onderwerpen | Printversie

Reacties op dit artikel

Marieta schreef:

Piekeren kan een depressie veroorzaken en ook ernstige lichamelijke klachten (hartkloppingen, ontstekingen in de buikwand en de darmen)! Dus probeer er echt vanaf te komen! Geweldige tips!

# 27/12/2009

dommerholt schreef:

piikert zeerl veel

# 04/04/2015

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.