Tips om je vitaliteit merkbaar te verbeteren met "Low-Tech" activiteiten

Tips om je vitaliteit merkbaar te verbeteren met "Low-Tech" activiteiten

In deze tijd van computers, auto's en fastfoodrestaurants, haast en stress is het onderwerp "bewegen" een ondergeschoven kindje geworden. Onze spieren en botten schreeuwen om meer beweging en aandacht.

Fitnessapparaten zijn prima, als je ze regelmatig gebruikt. En als je er de ruimte en de tijd voor hebt.

Maar heb je dit allemaal niet, dan is dat geen enkel excuus om niet aan je vitaliteit te werken; het kan namelijk de hele dag door, met griezelig eenvoudige middelen.

Met een stevige wandeling van 30 minuten verbrand je zo al 300 kcal en verwen je je spieren en botten.

Georganiseerde (groeps-)beweegprogramma's zoals Tae Bo, Tai Chi, aerobics etc. zijn natuurlijk ook prima, maar die kosten geld.

Spreek daarom nu met jezelf af om een nieuw beleid in te voeren: leer jezelf fitnessbevorderende gewoontes aan en maak je zelf hierdoor fit voor de rest van je leven.

  • Stap 1: Drink meer dan voldoende water als je meer gaat bewegen.
  • Stap 2: Wandel je fit. Wandel regelmatig, maak er een gewoonte van em bijvoorbeeld tijdens lunchpauze of na het avondeten een half uur te gaan wandelen, met of zonder hond. Alleen is prima en is een soort meditatie. Let hierbij ook op je ademhaling! Parkeer je auto zo ver mogelijk van je bestemming vandaan en wandel er in stevig tempo naar toe.
  • Stap 3: Neem vaker de trap in plaats van de lift. 15 Minuten traplopen in een rustig tempo verbrandt 150 kcal, het versterkt de beenspieren en verbetert de fitheid.
  • Stap 4: Neem vaker de fiets. Als je er geen hebt: koop er dan een. Ga vaker dingen ondernemen op de fiets, voor werk en plezier. Een stevig fietstochtje van 30 minuten scheelt je zo al 350 kcal.
  • Stap 5: Bovenlichaam. Om te werken aan je bovenlichaam kun je bijv. opdrukken , optrekken, tennissen, zwemmen of tuinieren.
  • Stap 6: Door een actiever seksleven zul je ook fitter worden en dit kan weer bijdragen tot een meer vervulde relatie.

In plaats van jezelf te forceren om drie keer per week iets te gaan doen, is het beter om in het algemeen meer te bewegen en actiever te worden. Zorg dat je elke dag wat beweegt, dat is wat je echt fit gaat houden, ook als je ouder wordt.

Toegevoegd op: 25-06-2007 | Categorie: Fitness | Printversie

Reacties op dit artikel

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.