Tips tegen Decemberstress

Tips tegen Decemberstress

Hier nog tien extra tips, waardoor je relaxed kunt genieten van alle komende feestdagen. Hoe kun je zo handig mogelijk kerstinkopen doen? Wat moet je eten om niet teveel aan te komen tijdens de feestdagen?

Slim shoppen

Ga niet "even tussen de bedrijven door" je kerstboodschappen halen. Zeker niet als er veel "buitenissige" dingen bij zitten, die je nog nooit of nog niet zo vaak gekocht hebt. Koop houdbare dingen ruim van te voren. En ga voor andere dingen eens naar de kleinere speciaalzaken of naar de markt. Ze kunnen je daar meteen adviezen geven over gebruik en bereidingswijze. Ook een bezoekje aan de slijter kan beter in alle rust plaatsvinden en niet op het allerlaatste moment. Je zult dan namelijk beslist niet de enige zijn. Bovendien heerst er zo vlak voor de feestdagen een vreemde, zenuwachtige stemming in de winkels, vooral in de supermarkten. Mensen zijn bang dat ze niet alle ingrediënten (meer) kunnen krijgen en zoeken dan zenuwachtig naar alternatieven. Kortom: maak er een ontspannende bezigheid van, zodat je plezier beleeft aan de voorbereidingen in plaats van stress.

Daar zit een luchtje aan!

Bij alle voorbereidingen is het lekker om wat simpele hulpmiddeltjes te hebben om te relaxen. Ook wierook of aromatherapie kan ontspannend werken. Wierook is in verschillende vormen verkrijgbaar, zoals staafjes en kegeltjes. Neem geen al te sterke geuren en zorg dat de geur je echt aanspreekt. De meeste reformzaken hebben een goed assortiment. Brand ze op diverse plaatsen in huis, of juist alleen daar waar je de meeste tijd doorbrengt. Uiteraard voorzichtig zijn dat kinderen en huisdieren niet bij de "brandhaard" kunnen komen!

Let op je ademhaling

Nog een simpel middel om te ontspannen - en het kost je helemaal niets - is een ademhalingsoefening; bijvoorbeeld op Ayurvedische wijze.

Ga hiervoor rechtop zitten, adem eerst gewoon in, en dan ook nog 4x kort extra. Adem dan heel langzaam uit door de neus. Een aantal keren herhalen tot je voelt dat je rustig wordt. Ga dan weer regelmatig ademen: diep in en uit door de neus.

Je kunt ook de volgende oefening doen: ook weer rustig zitten, en dan diep inademen door de neus, adem even vasthouden en heel langzaam door de mond uitblazen tot je niet meer kunt, en dan toch nog ietsje verder uitademen. Doe dit 3x en ga dan weer normaal ademen. Herhaal net zo lang tot je rustig wordt.

Blijven lachen!

Als dingen fout gaan bij de voorbereidingen of op het "moment suprême", zie er dan gewoon de humor van in. Bekijk het van de zonnige kant; als jij ontspannen reageert, blijft je omgeving ook rustig en dat komt de sfeer zeer ten goede.

En daar komt nog bij, dat lachen gezond is voor je hart en bloedvaten, omdat de vaatwanden hierdoor verwijd worden.

Activeer het woord "nee" in je woordenlijst!

We hebben het in een ander artikel reeds gezegd: leer NEE te zeggen. Hoe goed bedoeld alle voorstellen en uitnodigingen ook. Wees niet te impulsief met je antwoord. Overleg - indien van toepassing - met de huisgenoten en denk er even over na of je dit echt wilt voordat je reageert. Bedenk ook hoe je gaat vertellen dat je de uitnodiging niet accepteert; wees beslist maar vriendelijk, want het is tenslotte een aardig gebaar van de ander(en) dat je gevraagd wordt.

Het betere voetenwerk

Vergeet ook je onderdanen niet door alle drukte! Door al het extra lopen (winkelen), dansen, die leuke feestschoentjes die helaas wel behoorlijk knellen, kunnen je voeten wel een oppepper gebruiken; ze worden toch al vaak vergeten bij een schoonheidsbeurt, terwijl ze je wel moeten dragen en overal heen brengen. Verwen ze dus in deze barre tijden en neem meteen het hele lichaam mee, door de reflexpunten op de voetzolen te stimuleren. Dit kun je doen door met je voeten in een teiltje met warm water te gaan, waarin je eerst wat knikkers hebt gelegd. Helemaal feest wordt het als je wat geranium- of lavendelolie aan het water toevoegt! Je kunt de punten stimuleren door je voeten over de knikkers te bewegen. Je hele lichaam heeft hier profijt van en zal heerlijk ontspannen voelen.

Snackie-snackie, alles in het bekkie?!?

Dat december de gevaarlijkste maand voor de lijn is, weten we allemaal. Maar ja.. met al die verleidingen is het voor velen van ons erg moeilijk om je in te houden... banketstaven, choco-letters, strooigoed... zoutjes, kerstkransjes, en niet te vergeten overdadige maaltijden en tot slot.... OLIEBOLLEN!  Is dit nu echt wat je wilt? Om heel kort daarna ontzettende spijt te hebben? Voel je je nu echt lekkerder na al die happen? Ik dacht het niet! Begrijp me niet verkeerd: ik gun je best een snackje op z'n tijd. Maar wees slim en vervang de vette en gesuikerde door alternatieven. Zo doe je lekker mee en voel je je nog lekkerder in je vel ook! Kies voor chocola met minstens 70% cacao. Niet lekker? Ok, prima... dan eet je er lekker minder van ook. breek kleine stukjes af en zuig erop. Chocola - met mate - is goed voor je! Neem rozijnen of ander gedroogd fruit i.p.v. de vette snacks, of eventueel een klein beetje Japanse rijstzoutjes. Naturel noten zijn ook prima. Bak ook eens zelf iets, zonder of met heel weinig suiker. En als je dan voor weinig suiker kiest, neem dan in elk geval GEEN witte kristalsuiker, maar bijvoorbeeld ruwe rietsuiker.

Weet wat je eet!

Er is ook goed nieuws over het december-eten: het blijkt namelijk dat de typische, traditionele kerstgerechten ook nog goede eigenschappen hebben! Hoewel wij zelf vegetariërs zijn, verplaatsen we ons nu toch even in de velen die absoluut een kalkoen moeten hebben voor hun kerstdiner. Welnu, hoezeer wij er ook tegen zijn, als je 'm dan toch eet: hij zit vol aminozuren, die zorgen voor een betere stemming (door de serotonine). Mandarijntjes worden ook veel gegeten rond kerst; wij legden ze vroeger om de kerstboom als versiering. Tja, en die zitten weer vol met vitamine C. Een eitje bij het kerstontbijt, of zalm bij de lunch of het diner, dit alles eventueel vergezeld van volkorenbrood, vormen weer een bron van vezels en vitamine B, waardoor je relaxed blijft in deze "barre" (?) tijden!

Kruidje-roer-me-WEL!

Veel kruiden hebben een gunstige invloed op onze geestelijke en/of lichamelijke gezondheid. Verwerk dus zoveel mogelijk verse kruiden in je gerechten. Drink kruidenthee. Gebruik bijvoorbeeld valeriaan om te kalmeren. De reformzaak zal u graag adviseren.

Supplementen

Zoals reeds gezegd: ons eetgedrag rijst (letterlijk!) de pan uit met de feestdagen.

Gevolgen: last van de darmen, indigestie, etc.

Het is daarom een goed idee om je spijsvertering een handje te helpen door probiotica te nemen, zoals acidophilus. Je kunt dit vinden in de koelvakken bij de supermarkt, in de vorm van zuiveldrankjes of yoghurt. Overigens is het ook de rest van het jaar een prima hulpmiddel!

En onthoud bij het samenstellen of nuttigen van de kerstmaaltijden, dat het eten van allerlei verschillende voedingsmiddelen door elkaar leidt tot "oorlog" in je darmen.

In een apart artikel hebben we een overzichtje opgesteld van welke voedingsmiddelen je beter niet en beter wel met elkaar kunt combineren.

ONTSPANNEN FEESTDAGEN TOEGEWENST!

Toegevoegd op: 15-12-2007 | Categorie: Alternatieve Therapieën | Printversie

Reacties op dit artikel

<a href="http://www.eerstehulpbijstress.com">tips stress</a> schreef:

Dankje! goede tips

# 10/06/2010

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.