Tips voor kleine geluksmomenten (deel 2)

Tips voor kleine geluksmomenten (deel 2)

Lang niets van ons gehoord.... we waren erg druk bezig met andere projecten. Maar nu zijn we weer helemaal terug en gaan we je weer bestoken met artikelen, weetjes, tips etc. Vandaag het vervolg van onze serie over kleine geluksmomenten.

Neem (een klein stukje) chocola!

Vraag het maar aan elke willekeurige "chocoholic": van chocola word je gelukkig!  Dat schijnt vooral door de fenylethylamine te komen, een chemisch stofje dat door onze hersenen wordt afgescheiden als we bijvoorbeeld verliefd zijn. Een echt "feel good" stofje dus! Neem wel hele pure chocolade, met minstens 70% cacaobestanddelen.

En waar je natuurlijk ook erg gelukkig van wordt - we schreven het hierboven al - is verliefd zijn! Als je verliefd bent, zie je de wereld door een Roze Bril... je zit op een Roze Wolk... je kunt de hele wereld aan!

Wat gebeurt er met je lijf als je verliefd bent? Dan komt ondermeer het stresshormoon adrenaline vrij. Dit hormoon speelt normaalgesproken een grote rol als we ons in gevaarlijke situaties bevinden. Adrenaline zorgt ervoor dat het hart sneller gaat pompen, de bloeddruk stijgt en dat de ademhaling sneller gaat. Bovendien vernauwt het de bloedvaten. In zo'n toestand ben je zeer alert; je zintuigen en hersenen werken op topniveau. En ook de spieren worden klaargemaakt voor onmiddellijke actie, namelijk vechten of vluchten. Niet zo vreemd dat veel mensen deze toestand ervaren alsof ze vleugels hebben!

Lekker wandelen

Elke dag minstens twee keer een kwartier bewegen is gezond en het kan bovendien een hoop vervelende kwalen voorkomen. Het is ook nog eens helemaal gratis en - ervan uitgaand dat je gezond bent van lijf en leden - uiterst simpel in te passen in het dagelijks leven. Wist je dat je tijdens een wandeling tussen de middag van dertig minuten gemiddeld zo'n 150 kcal verbruikt? Vergelijk dit eens met de score voor een half uur zitten: die is slechts 50. Je wandeling tussen de middag doet nog meer goeds: je spijsvertering wordt er extra door geactiveerd en je krijgt ook nog eens meer plezier in het werk. En last, but not least: het maakt je beter bestand tegen stress! Kortom: wandelen maakt gelukkig, juist ook in je lunchpauze! Een recent onderzoek weest uit dat sporters en niet-sporters even vaak ziek zijn. Het verschil is, dat sporters tijdens hun ziekte gemiddeld 15 dagen van het werk verzuimen, terwijl niet-sporters aan een gemiddelde van 29 verzuimdagen kwamen.

Zie ook:

Toegevoegd op: 19-08-2008 | Categorie: Overige onderwerpen | Printversie

Reacties op dit artikel

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.