Vetarm broodbeleg

Vetarm broodbeleg

Vaak is het moeilijk om tijdens het afvallen een vetarm beleg voor je brood te vinden. Pindakaas, vleeswaren en kaas zijn rijk aan vet en leveren dus veel calorieën. In dit artikel een aantal tips voor vetarm beleg voor je brood.

Uitgelekte magere yoghurt of magere kwark, die je meer smaak kunt geven door:

  • Zwitserse strooikaas
  • Verse frambozen, bramen of aardbeien
  • Sambal, gemberpoeder of knoflook
  • Verse tuinkruiden

Tomaat, sla, paprikareepjes, komkommer, uitgelekte zuurkool of andere koolsoorten

Jam en honing zonder toegevoegde suikers

Stroop zonder toegevoegde suikers

Tonijn uit blik (bijv. John West of Deepblue). Tonijn is een vetvrije vis en is een goede bron van eiwitten.

Magere vleeswaren zoals gebraden kipfilet, gerookte coburgerham, kalkoenfilet en gerookte achterham. Bij C1000 staan de voedingswaarden op de achterkant van het pak vermeld, bekijk deze! Albert Heijn vermeldt geen voedingswaarden op haar vleeswaren.

Champignons en ui, even zachtjes gebakken in een eetlepel ketjap manis met een blaadje sla en een snufje zout en peper.

Puree van zongedroogde tomaatjes met kikkererwten:

  • 100 gram zongedroogde tomaten
  • 150 gram gare kikkererwten
  • 1 teentje knoflook
  • Mix het geheel goed door elkaar met een scheutje water of kookvocht van de erwten

Beleg je brood (vooral tijdens het afvallen) niet met boter! Boter levert je enorm veel calorieën door het hoge vetgehalte. Met bovenstaande tips heb je geen droge boterham, dus boter is niet nodig.

Toegevoegd op: 04-01-2008 | Categorie: Recepten | Printversie

Reacties op dit artikel

Nanda schreef:

Het lichaam heeft de goede vetten die in boter (denk aan becel light, halvarine) zitten nodig. OOK in in een periode waarin mn een dieet volgt. Dit is algemeen bekent.

# 30/10/2007

Lauran schreef:

je moet helemaal geen boter,pindakaas en andere troep eten. pure ongezouten noten, advocado's en vis bevatten de belangrijkste en beste vetten

# 09/02/2013

Emma schreef:

Helemaal met Nanda eens! Neem een plantaardige halvarine, voor de essentiele mineralen! Dat levert echt niet zoveel kaloriën op, en is gezond. Gewoon je boterham niet dik besmeren.... Ik vind het gebruik van GEEN halvarine eigenlijk een slecht gezondheidsadvies.

# 01/03/2008

Esmee schreef:

ik eet helemaal geen brood dus wat heb ik hieraan?

# 06/03/2008

chris schreef:

Er is natuurlijk verschil tussen roomboter margarine en halvarine. Ik denk dat er in de bovenstaande tekst roomboter bedoeld wordt. Plantaardig vet is nodig en ook om de de dag te beginnen met een boterham, MET halvarine of margarine.

# 27/03/2008

Kelsey schreef:

Ik lust geen boter, word er heel misselijk van. Is er een alternatief waar dezelfde vetten in kunnen zitten naast vis?

# 27/04/2009

martin schreef:

in pindakaas zitten goede vetten, is inmiddels toch ook wel bekend ?!

# 25/06/2009

mevrouw schreef:

Ja dat klopt Martin, maar ook heel veel calorieen, suikers en verkeerde vetten. Tegenwoordig bestaat er ook pindakaas light ed. :)

# 19/09/2010

R schreef:

ik hoorde laats nog dat er in brood veels te veel zout zou zitten..

# 20/10/2010

karin schreef:

De vetten die in boter zitten zijn te vervangen door zaden en pitten (zonnebloem of pompoenpitten) of muesli. Anders liever plantaardige margarine. zie ook "Gezond Eten makkelijker dan je denkt" van Sonja Kimpen.

# 27/12/2010

onbekend schreef:

even voor de duidelijk heid over pindakaas pindakaas is gewoon gezond onverzadigde vetten zijn goed voor het lichaam en verlagen het slechte vet in het lichaam dus wie zegt dat pindakaas veel slechte vetten bevat moet nog maar is goed kijken op de verpaking!!1

# 06/06/2011

silvia schreef:

Dukan dieet helemaal top..........!!!!!!!!!!

# 30/08/2011

Iemand die geen boter lust schreef:

Wanneer ik de botersmaak in mijn mond krijg, moet ik al gaan kokhalzen. Ik weet niet of ik voldoende goede vetten binnen krijg per dag (ik eet gelukkig ook niet te veel snack); ik houd het ook niet bij hoeveel vloeibare boter mijn moeder gebruikt voor het avondeten. Zoals hierboven is genoemd over pindakaas klopt het inderdaad wel dat er verzadigd vet in zit, dus pindakaas is vast wel goed voor je, maar is het ook voldoende om je dag daarmee door te brengen? Als dat nl. wel zo is, dan ben ik bereid 5 boterhammen met dikke laag pindakaas te eten ipv. dat smerige spul. En dan nog iets over pitten wat ook hierboven is genoemd. Ik houd heel veel van beide pitten, soms neem ik een bakje vol met pompoen of zonnebloem pitten (geroosterd) en eet ik het binnenste op. Kortom, is het mogelijk om buitenaf vloeibare boter tijdens het avondmaaltijd, aan te vullen met 5 boterhammen met pindakaas (verspreid over de dag) en een bakje vol met zonne- of pompoenpitten in de avond?

# 31/10/2011

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.