De verschillende oorzaken van lichaamsvet

De verschillende oorzaken van lichaamsvet

Vetweefsel is nuttig, omdat het fungeert als isolator, energiereserve, beschermlaag en hormoonproducent. Echter is de hoeveelheid lichaamsvet die je meedraagt ook een indicator voor overgewicht. Je vetreserves worden afgebroken, omgezet en opgeslagen. Uiteindelijk bepaalt je stofwisseling in welke mate je je lichaamsvet opslaat en verbrandt.

 

Oorzaken van vetopslag

De hoeveelheid vetweefsel die je lichaam opslaat is afhankelijk van verschillende factoren. Hieronder worden de belangrijkste oorzaken van vetopslag verder toegelicht

Hormonen
Vet wordt onder invloed van hormonen opgeslagen. De hormonen die een rol spelen bij vetopslag en verbranding zijn onder andere insuline, leptine, cortisol, dopamine, glucagon en dergelijken. Overmatige vetopslag kan het gevolg zijn van een hormonale afwijking. Er gaat dan bijvoorbeeld iets mis in je schildklier of bijnieren, waardoor er op den duur te veel of juist te weinig hormonen in je lichaam circuleren.

Organen
Met name je maag, darmen, lever schildklier en gal zijn betrokken bij je vetstofwisseling. Een afwijking in een van deze organen kan voor zowel verhoogde vetopslag als voor een verlaagde vetopname zorgen.

Calorieën
Tot de belangrijkste oorzaken van overgewicht behoort een calorieoverschot. Als je minder calorieën verbruikt dan je eet, zou je minder moeten eten of intensiever aan lichaamsbeweging moeten doen. Probeer per dag minimaal 30 minuten je hartslag te verhogen met een sportieve activiteit.

Suiker
Suiker beïnvloedt je hormonen die vetopslag stimuleren. Daarnaast levert het ook calorieën op.

Vettigheid
Het vet uit voeding kan vrij gemakkelijk omgezet worden in lichaamsvet. Dit komt gebeurt vooral ls er geen nuttigere bestemming voor gevonden kan worden. Een overschot aan lichaamsvet betekent in de meeste gevallen dat je teveel voedingsvetten binnen hebt gekregen.

Naast bovengenoemde oorzaken van vetopslag zijn er natuurlijk nog veel meer oorzaken te noemen. Denk aan overmatige zoet inname, alcoholmisbruik, slaapgebrek, medicatie en stress. Het is belangrijk om te onthouden dat je meer calorieen dient te verbruiken dan je eet en dat je lichaam tijdens het sporten vooral vetten aanspreekt als brandstof.

Sla jij veel vet op? Of verbrand je het juist snel? Laat hieronder een reactie achter!

Toegevoegd op: 07-03-2014 | Categorie: Voeding | Printversie

Reacties op dit artikel

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.