Het vetpercentage is het percentage vetten van je totale lichaamsgewicht. Vaak wordt afvallen in verband gebracht met het verlagen van het vetpercentage. Het feit dat je gewicht verliest, wil echter niet zeggen dat je vetpercentage ook lager wordt.
Als je je vetpercentage wilt verlagen, zal dat je niet lukken door snel af te vallen. Sterker nog, je zult zelfs een hele grote kans hebben dat je op lange termijn weer aankomt. Wanneer je snel afvalt, gebeurt dat meestal doordat je weinig gaat eten. Door weinig eten krijg je minder energie (calorieën ) binnen dan je lichaam nodig heeft. Je lichaam gaat om de benodigde energie toch te krijgen, spieren afbreken. Je zult dus wel gewicht verliezen, maar dit zijn puur spieren die zijn afgebroken.
Wanneer je spiermassa minder is, verbruik je ook minder calorieën. Dus je wordt op lange termijn alleen nog maar dikker. Op deze manier neemt je vetpercentage toe. Je lichaamsgewicht is afgenomen, maar het gewicht aan vet in je lichaam is gelijk gebleven. Hierdoor is je vetpercentage dus gestegen.
Probeer als je gaat afvallen niet meer dan 450 kcal minder te eten dan je dagelijkse energiebehoefte (mannen +/- 2600 kcal, vrouwen +/- 2100 kcal). Je kunt makkelijk vet verliezen door meer spiermassa te trainen en tegelijk aan cardiotraining (fietsen, zwemmen, roeien etc.) te doen. Daarnaast moet je gezonder (en zeker niet te weinig!!) gaan eten. Een combinatie van deze drie dingen levert op lange termijn een lager vetpercentage op.
Je kunt je vetpercentage natuurlijk niet exact bepalen. Wel is er een rekenmethode om je vetpercentage ongeveer te kunnen bepalen. Dat doe je met de volgende formule:
voor mannen:
vetpercentage = -98.42+(1.63*[de omtrek van je taille in centimeter]) - (0.18*[je gewicht in kg])
voor vrouwen:
vetpercentage = -76.76+(1.63*[de omtrek van je taille in centimeter]) - (0.18*[je gewicht in kg])
| Leeftijd | Man | Vrouw |
|---|---|---|
| 17-29 | 15% | 25% |
| 30-39 | 17% | 27% |
| 40 en ouder. | 20,0% | 30% |
kirsten schreef:
ik snap deze berekening niet.. Ik ben zelf 14 jaar. ik ben 51 kilo, en mijn taille is 67cm. als ik dit uitreken, kom ik op 197.11 (afgerond). Hoe weet ik dan mijn vetpercentage?????
# 25/06/2007
Marga schreef:
Ik denk dat je een rekenfoutje gemaakt hebt. Ik kom op 20% uit met jouw gegevens.
# 25/06/2007
Roel schreef:
Hmmm, een formule zonder je lengte, vind ik maar vreemd. Probeer eens te zoeken naar de formule van Hodgdon en Beckett.
# 27/06/2007
Marga schreef:
Als je de omvang van je taille en je gewicht combineert heb je een goede meting voor vetpercentage. Vetpercentage is een soort dichtheid van vet. Je hebt hiervoor alleen volume en gewicht nodig. Je kunt zoals er staat nooit je vetpercentage extact bepalen, omdat je niet in je lichaam kunt kijken.
# 27/06/2007
Kate schreef:
Ik snap het ook niet helemaal. Ik ben zelf 18 jaar, ik ben 1,72 en weeg 52 kilo en kijn taille is 68, en wil weten wat mijn vet percentage is, en hoeveel kilo calorieen ik mag hebben op een dag. maar die berekeningen snap ik niet, kan iemand mij helpen?
# 01/07/2007
TJ schreef:
kate ik kom uit op 24,7 % das prima. gewoon normaal blijven eten ( ongeveer 2000Kcal per dag) afhankelijk van hoeveel je sport.
# 16/07/2007
Nieke schreef:
Ik vroeg me af hoe je je taille moet meten. Mag je je buik wel of niet inhouden? En ook
# 20/07/2007
j schreef:
http://www.afslankoverzicht.nl/berekenen/vetmeter.htm
# 17/08/2007
S schreef:
ik snap de formule niet ... mijn taille is 94 cm en ik weeg 68 kg. ik kom uit op een vetpercentage van ca 60% , veel te hoog dus, en dat terwijl ik maat 38 heb, kan iemand mij helpen?????
# 15/09/2007
Fout schreef:
De formule is fout. Zoek naar de juiste formule via Google.
# 16/09/2007
Inderdaad fout schreef:
Bij deze test kom ik op 42% uit, terwijl ik bij een goede test (bij dokter) op 21% kom..
# 16/09/2007
Inderdaad fout 2 schreef:
Dus dat scheelt al de helft (42=21x2) :S
# 16/09/2007
S 2 schreef:
ook stom een foute formule ... heb het nu gedaan op www.afslankoverzicht.nl/berekenen/vetmeter.html en dat scheelt heel wat!!!
# 19/09/2007
S 3 schreef:
ik begrijp alleen nog niet hoe je met een vetpercentage van ± 40% - duidelijk teveel dus! - maatje 38 kan hebben, wat bepaald niet veel is!
# 19/09/2007
Inderdaad fout 3 schreef:
Ik heb maatje 36/38 :l
# 21/09/2007
dennis schreef:
biceps tricpes rug en zijkant buik daar moet je meten en dan met een tabel kijken wat je hebt. en 12 procent is goed dan zie je er gewoon uit onder de 10 word je al scherper ik zelf prefereer onder de 10
# 05/10/2007
dennis schreef:
de spiegel zegt genoeg ,anders 4 punten meten met een vet percentage tang dan meten bicep triceps zijkant buik en rug net onder de schouderblad en dan totale mm optellen en kijken op t lijstje die je erbij krijgt lees je exact je percentage
# 04/11/2007
nico schreef:
ksnap niet hoe je geen buikspieren kunt trainen boven de 12% ..
# 12/11/2007
Jeffrey schreef:
Hoe lang duurt het dan voorda je je buikspieren kunt zien??
# 30/11/2007
ikkuh,, schreef:
Ik heb een klein(groot) probleem... Ik wil van mijn vet af, maar tegelijkertijd ook van me enorme gewicht.. Ik ben 15, 1.65m en tussen de 44 en 46 kg (ligt aan menstruatie) Ik vind mezelf veels te dik en eet nu niet zo veel meer... In schoolweek alleen maar het avondeten,, betekend dit dan automatisch (want ik doe wel spieroefeningen en fietsen) dat mijn vetpercentage stijgt??? Help?
# 28/12/2007
dannie schreef:
Nou ik sta behoorlijk droog moet ik zeggen en ondanks de kerst zou ik nu 27% vet hebben. Ben 176 lang weeg 67/68 kg doen 2 keer per week spinning cardio en kracht. Kan natuurlijk ook zijn dat mijn rekenkunsten niet meer zijn zoals eerst haha
# 31/12/2007
Renate schreef:
heey.. zou je even voor my kunnen uitrekenen.. ben n vrouw, weeg 47 en taille is 65..
# 13/01/2008
mike schreef:
Er klopt niet veel van wat hier allemaal staat. ik zie mensen die 1,76 lang zijn en rond de 70 wegen dan kan je never nooit niet 27% vet hebben of je hebt 0,0% spier ?
# 16/01/2008
gerrit schreef:
krijg tog allemaal de kanker stelletje kk bolle kk leiers.
# 27/01/2008
Sil schreef:
Ik snap die formule ook niet...ik ben 23 jaar, man, 83 kg, 1.77 lang en mijn taile is 90 cm. Zou iemand voor mij uit kunnen rekenen?
# 01/02/2008
janneke schreef:
ik snap het ook niet, volgens de berekenningen is mn vet 22 procent goed dus, maar op de sportschool is het 40, en ik ben niet zwaar hoor ik weeg 63 en ben 1.63 waarom zo en vershil dan. of is die hand meter op dde sportschool niet goed. help me aub ik wordt er gek van
# 19/02/2008
jochem schreef:
ik ben 14 jaar, 174 lang, 49 kilo omtrek 67 cm als ik zo uitreken kom ik op een vetpercentage van 1,97%. wel heel weinig tog?
# 24/02/2008
roytjuh schreef:
http://www.runinfo.nl/vetpercentage.htm daar kun je alles invullen en dan ben je klaar..
# 03/03/2008
wilem schreef:
k kom uit op -2.37 zou dat kunne kloppen want ik weeg 55 kilo en de omtrek van men taille is 65
# 04/03/2008
jottie schreef:
ik weeg 66kg en ik ben 1.73 lang ik weet niet wat mijn vet percentage is
# 08/03/2008
bar schreef:
Is er hier soms een kleuterklasje bezig die geen andere belangstelling hebben dan alleen maar hun vetpercentage? Vlgs. mij is er niet één boven de 16 jaar. Ga toch fietsen jullie!!! Doe iets nuttigs.
# 09/04/2008
S. schreef:
hoi, ik ben 18, 1m60 en weeg 40 kg en de omtrek vn men taille is 52cm maar dn komik uit op ene vetpercentage van 1% :s beetje raar niet?
# 11/04/2008
Kim schreef:
Ik ben inmiddels 12 kilo kwijt en hoef niet meer af te vallen (streefgewicht). Ik zou alleen nog wel mijn vetpercentage willen verlagen, zonder dus nog in kilo's af te vallen. Hoe kan ik dat doen?
# 12/04/2008
C. schreef:
Bij mij klopt het volgens mij ook niet ik weeg 40 kg en mijn taille is 66 cm... Ik kom 1,96 uit...
# 17/05/2008
Justin schreef:
Ik heb het hier berekend en kwam op 2% uit en op een andere site ook. Ik ben 14, taille = 68 cm, ik weeg 55 kg en ben 1,75 m lang. Klopt dit nou?
# 24/05/2008
Ramón schreef:
Hoowj, is dit voor kinderen ook te meten? Ik ben 13, taille = 69 en ben 1.67 M. Ik kom uit op 4%, dus lykt me niet voor kinderen?
# 24/05/2008
Tjonnie schreef:
sommige mensen hier hebben sowieso anorexia (ikkuh?). je weet to
# 28/05/2008
Liahhe schreef:
wie wil mij vetpercentage uitrekenen? mijn taile is 63cm mijn gewicht is 40 en ik ben 12 jaar. ALVAST BEDANKT..!!
# 01/07/2008
jo schreef:
hoe bereken je taille?
# 15/07/2008
Me schreef:
Een lintmeter rond je buik spannen en aflezen :-)
# 06/08/2008
Hallo schreef:
Deze meting klopt inderdaad niet. Ikzelf zou uitkomen op 40% terwijl bij een weegschaalmeting en bij de sportschool ik altijd op 28% uitkom. Ik heb van mezelf het meeste vet op m'n buikje zitten dus dan valt het zonder meer hoger uit. Groetjes
# 15/08/2008
jawel schreef:
gerrit heeft gelijk
# 01/09/2008
eduwatje schreef:
op www.runinfo.nl/vetpercentage hoef je alleen je geaslacht, omvang en gewicht in te vullen, dan word je vetpercentage meteen juist berekent.
# 12/11/2008
rolf schreef:
alle kinderen van 13,14, 15, 16 jaar...hebben jullie niets beters te doen dan jullie druk te maken over vetpercentage enz...Doe iets wat past bij jullie leeftijd en drink minder cola en eet minder chips en blijf van sites van volwassenen af. Snotneuzen!!!
# 21/12/2008
Merijn schreef:
Dit is echt klinkklare onzin.. je spieren worden niet zomaar afgebroken. Als je vet aan je lijf hebt, zal je vet altijd afgebroken worden wanneer je te weinig energie binnenkrijgt. Je spieren worden pas aangedaan als je geen greintje vet meer aan je lijf hebt. Het feit dat vetpercentage verlagen door minder eten, niet werkt, is echt onzin.
# 18/02/2009
sammeke schreef:
ik weeg 70kg en mijn tailleomtrek is 87 cm, hoeveel is men vetpercentage dan? en hoeveel zou hij mogen zijn? mijn lente is 1.65m want kan daar niet aan uit
# 19/03/2009
Nalanie schreef:
@ Dennis, de 4 punten meting die jij noemt is de huidplooimeting. Dit moet je nauwkeurig doen anders kunnen de verschillen nogal groot zijn. Bij jezelf kun je dit niet goed doen, maar uitsluitend bij iemand die hier kennis van heeft. De meeste mensen die in dit rijtje gepost hebben, hebben een behoorlijk laag vetpercentage als ik kijk naar hun lengte en gewicht. De uitkomsten die ze berekent hebben met de formule op deze site kloppen dus in de verste verte niet. De site van runifo is goed, maar als je het zo nauwkeurig mogelijk wilt weten loop dan binnen bij een goede sportschool of vraag een eenmalig consult bij een dieëtiste/voedingsconsulente.
# 30/03/2009
M schreef:
Ik ben 185 en mijn taille is 77 en ik weeg 80 wat is mijn vetpercentage dan? Ik schat hoog
# 14/04/2009
Koen schreef:
Hallo allemaal, al een tijd train ik mijn buik, arm en been spieren, maar ik weet mijn vet percentage helemaal niet. Als ik het zelf uitreken, kom ik in de min uit. Zou iemand dit voor mij willen berekenen? Gewicht: 62.9 kilogram Taille: 75 centimeter Alvast bedankt.
# 01/05/2009
Koen schreef:
En ik ben 15 jaar. (Ik ben dezelfde als hierboven.)
# 01/05/2009
Anoniem ofzo :D schreef:
Lengte: 1,82 15 Jaar. 62.7kg 70cm Taille Is een wasbordje/sixpack/zichtbare buikspieren mogelijk?
# 14/05/2009
Henky schreef:
ik kom bij mezelf op 10% uit precies goed:P
# 29/05/2009
Risje schreef:
Dit klopt niet joh! Net bij de sportschool had ik een vetpercentage van 27% en volgens deze formule maar 17,7%. Ik ben 1m83 en 64 kg. Raaaaaaaaar!
# 10/06/2009
melvin schreef:
ik doe aan bodybuilding en mijn vetpercentage is 8% als ik het hier meet komt er heel wat anders uit. En rolf je spieren breken wel degelijk af als je weinig eet en niet pas als je geen greintje vet meer heb ooit gehoord van het jojo effect?
# 21/12/2009
melvin schreef:
sorry rolf. Merijn bedoel ik
# 21/12/2009
Michael schreef:
Kirsten je hebt rekenfoutje gemaakt, u waardes komen 23.27 % uit, maar ik zou deze formule ni gebruiken , zeker omda je 14 bent. deze formule klopt niet echt voor jongere mensen.
# 29/06/2009
danny schreef:
nou.. hoe bereken ik me taille en mijn hals? ik weet zelf alleen dat ik 1.69cm ben, 13 jaar ben, en ik weeg 41.5 kilo
# 10/07/2009
kyrill schreef:
hoi ik kom ook verkeerd uit ben 14 jaar m'n taille is 29 cm en ik weeg 64 kilo. maar ik kom op iets heel min nogwat.
# 13/08/2009
Alex schreef:
@Merijn Ik reageer praktisch nooit op dit soort sites maar nu voel ik me toch echt geroepen om ff te reageren. Wat jij beweert, dat is pas klinkklare onzin. Als je enorm weinig eet dan gaat je lichaam in een soort van survival-modus. Het lichaam houdt er rekening mee dat het weinig krijgt en zal daarom ALLES wat het binnenkrijgt dat het niet direct nodig heeft als vet oplsaan. Dit is dus een fantastische manier om je vetpercentage enorm te doen stijgen. Als je 5-7 kleine maaltijden per dag eet (om de 3 uur ongeveer), dan went het lichaam eraan dat het op vaste intervallen iets krijgt, en dus niet veel hoeft op te slaan omdat het binnen 3 uur toch weer iets nieuws krijgt. Periodes van 6 uur is te lang, zeker omdat je dan 6 uur niets eet, en dan ineens veel. De reden dat het lichaam spieren gaat afbreken in plaats van vet staat al mooi in het artikel beschreven. Daar komt nog bij dat het lichaam veel makkelijker spiermassa kan verbranden dan vet. Zie het maar als dat vet complete boomstammen zijn en spiermassa mooi klein gehakte blokjes die voorhanden zijn. Ik hoop dat dit iedereen iets duidelijker is geworden zodat iedereen weet dat het bericht van Merijn de plank VOLLEDIG mis slaat.
# 15/08/2009
David schreef:
Hallo Allemaal ik ben 14 jaar, weeg 44 kilo en ik ben 1.56,5 en mijn taille is 67 cm. Als ik dat hier bereken kom ik uit op... -98.42+(1.63*67)-(0.18*44)=2.87 dat is 2.87% toch? En op die site (http://www.afslankoverzicht.nl/berekenen/vetmeter.htm) kom ik uit op 3%. Komt aardig overeen.
# 04/09/2009
jacqueline schreef:
Ik wil wel eens beten wat mijn vetpercentage is. Ik ben 1.69 en weeg 50 kilo. En heb een taile van 70. Volgens vele site kom ik dan op een te hoog vetpercentage uit. Terwijl mij gewicht te laag is. Hoe kan dat ?
# 25/09/2009
yuart schreef:
heey kristen delen door 100;p
# 12/12/2009
ikkkkk schreef:
ik ben meisje van 14 jaar ben 1,70 en weeg 59 ben veelte dik kankerzooi:S
# 28/01/2010
Marian schreef:
Ik heb me 3 weken uitgesloofd in de sportschool en goed gezond gegeten en baal van het resultaat. Mijn vetpercentage is gedaald van 44 naar 42%. Is dit normaal na 3 weken of zou dit harder naar beneden moeten gaan?
# 17/02/2010
J schreef:
hier kwam ik uit op 32%... ik schrok me wild... daarna berekende ik het op www.afslankoverzicht.nl en kwam ik op 7%.... waar moet ik nu van uit gaan?
# 23/02/2010
Sebas schreef:
Ga naar een sportschool daar kunne ze je vetpercentage meten en je daar een training toe geven en je toelichten wat je vet percentage inhoud etc etc etc Bij mij hebben ze het ook gedaan 19 jaar, 194 vet percentage 6%
# 28/02/2010
Muscle Man schreef:
Juist, jullie moeten niet zo moeilijk doen en naar een sportschool gaan. Daar stap je op de weegschaal en dan voer je je lengte in en of je een man of vrouw bent en dan berekend die weegschaal je vetpercentage. Ook bieden ze je voldoende hulp om af te vallen. Mijn vetpercentage is in 6 weken van 21.7 naar 16.4 gegaan door kracht met cardio te combineren. Dikke kus Jonathan de Grootte
# 03/03/2010
gaatjeniksaan schreef:
ik ben er mee bezig om een sixpack te krijgen maar dat is lang zo makkelijk nog niet . Sinds ik mijn iphone heb train ik ook minder maar heb de iphone aan de kant gezett en ben weer gaan trainen!!!!!
# 18/03/2010
florian schreef:
heey people ik begrijp er gen drol van ik ben 13 en 197cm en weeg 75 wat is me vetpercentage dan ?
# 07/05/2010
Zlata schreef:
kkbolleapen :)
# 15/05/2010
martine schreef:
haai, ik ben 12 jaar, 43 kilo en 1.68 lang mijn vetpercentage is 11.1 procent, veeeel te laag dus! nu moet ik veel sporten en goed eten, maar ik eet al heel veel, alleen neem ik de stoffen niet goed op maar daar krijg ik steeds behandelingen voor en ik moet minstens 3 kilo aankomen groetz maar ik zou trouwens wel willen weten wat mijn vetpercentage zou moeten zijn
# 18/05/2010
Thomas schreef:
Ik heb op voedingcentrum gekeken en daar adviseren ze een taille omtrek van 79-94cm voor mannen, terwijl ik met deze berekening krap op de 79cm zit?? Ben 24, weeg 83kg en taille omtrek weet ik nog niet. Heb met deze som berekend wat mijn "ideale" taille omtrek zou moeten zijn.
# 24/05/2010
Thomas schreef:
Wat is een reële aantal cm dat je kan verliezen in een week/maand? Vanuit gegaan dat je alle mogelijke middelen aangrijpt om vet te verliezen?
# 24/05/2010
blabla schreef:
ik ben 13 jaar 158 cm. en 42,5 kilo en m'n taille is 62 bn ik nu te dik ?
# 09/06/2010
Keanu schreef:
Ik ben 13 jaar oud, 35 Kilo en mijn taille is 61 cm. Hoeveel procent heb ik?
# 11/06/2010
Keanu schreef:
Oja en ik ben 1.47M lang.
# 11/06/2010
Kenny schreef:
Jullie geven aan dat je krachttraining en cardiotraining tegelijk moet doet, dit moet je juist niet doen. Krachttraining en cardio altijd op aparte dagen doen anders breek je meer spiermassa af dan dat je opbouwt je verliest wel gewicht maar hierbij zit ook spiermassa en dat is doodzonde. Daarnaast wordt er hier klakkeloos vanuit gegaan dat mannen ongeveer 2600 kcal nodig hebben en vrouwen 2100 kcal, wederom helemaal fout. Dit is heel erg afhankelijk van de activiteiten van deze persoon, hoe meer je gaat sporten of fysieke arbeid uitvoert des te hoger je behoefte is. Zo kan iemand die 3-4 dagen in de week sport en daarnaast fysieke arbeid verricht een behoefte van 3500 kcal hebben. Reken dit daarom altijd eerst persoonlijk uit en maak op basis daarvan een goed voedingsschema met de juiste verhoudingen koolhydraten/eiwitten/vetten.
# 15/06/2010
anita schreef:
ik heb een vraag, ik ben 1.67 meter en weeg 48 kilo... Dat is dus helemaal niet veel.. eigenlijk te weinig. Maar nu ben ik gaan sporten en blijk ik een vetpercentage van 26% te hebben. Ik wist niet dat iemand met een te laag BMI toch zo'n hoog vetpercentage kan hebben
# 23/06/2010
Hoi schreef:
Jullie zijn allemaal di k
# 25/06/2010
Jeetje schreef:
Ik heb niet de indruk dat de 'lekker in je vel' redactie erg op zit te letten wat hier allemaal geschreven wordt. Ik ben op zoek naar hoeveel Kcal 1 gram vet vertegenwoordigd. En het antwoord op de vetpercentages heb ik ook nog niet gevonden. By the way: Die vetpercentages op de weegschalen zijn ook niet altijd even zuiver ^^.
# 29/07/2010
Lieke schreef:
Wohoooo, mijn vetpercentage is 9.9%.
# 11/08/2010
niels schreef:
volgens mij doe ik het fout, ik kom namelijk uit uit 5% ;p
# 17/08/2010
EEn GAst schreef:
hoooooi, ik ben een jongen van 13 jaar. mijn taille is 80cm en mijn gewicht is 65kg (ongeveer) En dit ding zegt dat mijn precentage 20.28% is soory hoor maar dat klopt niet|!!!
# 21/08/2010
slimmerd schreef:
jullie zeggen dat het niet klopt maar jullie zijn nog onder de 17 dus eigenlijk klopt het niet echjt dus maar jhaaa
# 21/08/2010
hello schreef:
je kan je vet alleen meten met de juiste vetmeting. Lengte en gewicht zeggen niks over het vet wat je in je lichaam hebt. Al ben je nog zo dun je kan wel veel vet hebben.
# 25/08/2010
Geef de uitkomst van de onderstaande som:
(in cijfers)