Vitamine B2

Vitamine B2

Vitamine B2 (ook wel riboflavine en lactoflavine genoemd) speelt een sterke rol bij groeiprocessen. Verder is het nodig voor het vormen van rode bloedcellen, de ademhaling, het aanmaken van antistoffen en het reguleren van de voortplanting. Het kan goed tegen hoge temperaturen, en blijft bij het koken dus behouden.

Bronnen van vitamine B2

  • zuivel
  • vlees en vleeswaren
  • groentes (zoals broccoli, asperges en spinazie)
  • fruit
  • vis
  • volkoren producten (brood)

Functies van vitamine B2

  • Het is goed voor je huid, je nagels en je haar
  • Bevordert het metabolisatie (de stofwisseling) van koolhydraten, vetten en eiwitten
  • Nodig voor het regelen van de groei en voortplanting
  • Nodig voor de vorming van rode bloedcellen

Dosering vitamine B2

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor mannen is 1,5 milligram per dag, de ADH voor vrouwen is 1,1 milligram per dag. Kinderen onder de 13 jaar hebben gemiddeld 1,0 milligram per dag nodig.

Een tekort aan vitamine b2 kan huidaandoeningen bij de mond, tong en neus veroorzaken. Verder zorgt het voor slapeloosheid en branderige ogen. Een overschot heeft geen schadelijke gevolgen.

Supplementen

Vitamine B2 kunt u het beste via multivitaminesupplementen nemen. Deze kunt u bestellen op Drogisterij.net.

Toegevoegd op: 24-03-2007 | Categorie: Voeding | Printversie

Reacties op dit artikel

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.