Vitamine D

Vitamine D

Vitamine D is een in vet oplosbaar vitamine. Het wordt onder invloed van zonlicht lichaam gevormd en is nodig voor de ontwikkeling van het skelet.

Vitamine D is goed voor sterke botten en tanden, en speelt een belangrijke rol bij de instandhouding van de weerstand.

Vitamine D is verder belangrijk bij het voorkomen van botontkalking. Ook verkleint vitamine D het risico op botbreuken bij oudere vrouwen. Onderzoek heeft uitgewezen dat vitamine D mogelijk ook de kans op bepaalde vormen van kanker kan verkleinen.

Dosering

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van vitamine D is ongeveer 0,005 mg. De maximale veilige hoeveelheid is 0,01 mg (= 10 microgram) per dag.

Bij een tekort kunnen de volgende verschijnselen optreden:

  • Rachitis (Engelse ziekte)
  • Aantasting van tanden
  • Pijn in de botten
  • Spierslapte en spierkramp
  • Botontkalking

Bronnen

De belangrijkste bron van vitamine D is zonlicht.  Vitamine D wordt onder invloed van zonlicht aangemaakt in de huid.  Hoeveel vitamine D er wordt aangemaakt, hangt af van de leeftijd, de hoeveelheid pigment in de huid en de tijdsduur dat de huid is blootgesteld aan de zon. Van invloed zijn ook de intensiteit en golflengte van de UV-straling en de hoeveel onbedekte huid.

Daarnaast zit vitamine D – zij het in beperkte mate - in dierlijke voedingsmiddelen, zoals vlees en zuivelproducten. Een uitzondering hierop zijn vette vissoorten (bijvoorbeeld paling, zalm en makreel); daarin zit iets meer vitamine D. In Nederland wordt vitamine D toegevoegd aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten.

Toegevoegd op: 11-03-2007 | Categorie: Voeding | Printversie

Reacties op dit artikel

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.