Tips om te voorkomen dat je kind te veel snoept

Tips om te voorkomen dat je kind te veel snoept

Hier het derde deel van onze kids special. Kinderen eten nu eenmaal wat ze aangeboden krijgen, zeker als dat van de ouders zelf is. Peuters en jonge kinderen (althans de meesten van hen) zijn nog niet zo ver dat ze zelf de kasten afstropen om lekkers te zoeken (tenzij ze het de overige huisgenoten dagelijks zien doen....) Jij als ouder bepaalt dus wat je kind drinkt en eet.

En vooral als je er al vanaf het begin een gewoonte van maakt, eten ze met net zoveel plezier een kerstomaatje of een rijstwafel of een stukje komkommer of wortel; ze weten niet beter. We hebben ze zelf geleerd dat snoep en koek en chips heel belangrijk zijn. We hebben het zelfs vaak gekoppeld aan belonen of troosten. Net als onze ouders vroeger deden... Maar besef dat een aai over de bol, iets leuks doen samen, een beetje meer aandacht, of een complimentje net zozeer - zoniet meer - belonend is. Eten en emoties horen in essentie absoluut niet bij elkaar.

Kan het overgewicht ook een kwestie van erfelijkheid zijn?

Hoe je 't ook wendt of keert: in de meeste gevallen is overgewicht een gevolg van het feit dat er meer energie (calorieën / voedsel) wordt ingenomen dan dat er energie wordt verbruikt.
Dit teveel aan energie wordt dan in het lichaam opgeslagen als vet. De simpele oplossing om weer op een normaal gewicht te komen bestaat uit de volgende drie pijlers: minder eten, gezonder eten en drinken en (meer) lichaamsbeweging. En als aanvulling daarop: andere vormen van troost of beloning hanteren.

Daarnaast zijn er natuurlijk de gezinnen waarin iedereen mollig tot dik is. Maar een groot percentage daarvan hanteert - bij nadere bestudering - verkeerde, ongezonde eet- en drinkgewoontes, meestal in combinatie met (veel) te weinig bewegen.
En slechts een beperkt aantal mensen heeft een langzamere stofwisseling en/of vetverbranding dan gemiddeld. Dat wil zeggen, dat deze groep minder gemakkelijk van hun vetreserves afkomen. Maar dat wil nog niet zeggen dat deze groep dan maar "moet berusten in hun lot"... het zal wat extra moeite en inspanningen kosten, maar dan kunnen ze er toch wel voor zorgen dat hun overgewicht binnen de perken blijft en vooral niet hoger wordt. Dit kan door professionele begeleiding van o.a. een diëtist, fitnessinstructeur en huisarts.

Nog een waarschuwing: het is heel belangrijk dat je je kind niet zomaar op dieet zet; vraag professioneel advies! Een dieet is vaak helemaal niet nodig; een kind met overgewicht is vaak al enorm geholpen met een juist eet- en drinkpatroon. En denk erom, we hameren er nogmaals op: het voorbeeld van de ouders is hierbij van het allergrootste belang!

Toegevoegd op: 22-09-2008 | Categorie: Voeding | Printversie

Reacties op dit artikel

kelly schreef:

ik ben 12 jaar en ik wil weeten hoeveel caloreén mag ik hebben ?? groetjes kelly

# 08/10/2008

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.