Waarom moet je een warming-up doen voor het trainen?

Waarom moet je een warming-up doen voor het trainen?

Veel mensen slaan bij het trainen de warming-up over omdat ze het toch maar onzin vinden en het kost teveel tijd. Het is echter wel verstandig om voor het trainen een warming-up te doen. Het komt de resultaten van je training ten goede..

Een warming-up zorgt er voor dat je spieren geleidelijk opwarmen en je hartslag omhoog gaat. Een warming-up verhoogt de doorstroomsnelheid van bloed in je lichaam, omdat de hoge temperatuur de viscositeit (stroperigheid) van bloed verlaagt. Ook zorgt een warming-up voor een hogere productie van adrenaline, waardoor de hartslag omhoog gaat. Een warming-up voorkomt ook blessures, omdat je spier al een beetje gewend is aan de oefening.

Voor een goede warming-up heb je vijf tot zeven minuten nodig. Begin met een set van alle oefeningen die je straks wilt gaan doen. Maak ongeveer 10 herhalingen met de helft van je normale trainingsgewicht.

Strek nu de spieren die je zojuist hebt opgewarmd. Houd de spier ongeveer 15 seconden in gestrekte toestand. Zorg ook dat je niet te hard aan de spieren trekt.

Ga nu een paar minuten op een rustig tempo een cardio-oefening doen (Bijvoorbeeld fietsen, steppen, hardlopen, crosstrainen, maar ook bijv. touwtjespringen is een goed voorbeeld). Hiermee kun je veilig de hartslag omhoog brengen. Strek na het fietsen al je spieren nog een keer.

Je kunt nu veilig gaan trainen.

Tip: Ga op de fiets naar de sportschool, zo warm je van te voren al een beetje op.

Toegevoegd op: 29-08-2007 | Categorie: Fitness | Printversie

Reacties op dit artikel

springvloed schreef:

Dat is onzin een warming up is niet nodig.Je raak alleen maar uitgeput door een warming up en dan kan je niet meer sporten. Ik doe turnen en dan zeggen mijn trainers dat ik MOET rekken anders kan ik mijn spieren scheuren. Maar ik heb maar 1 keer in mijn leven een spier gescheurd en dat was tijdens een warming up. Mijn sportieve prestaties zijn alleen maar beter als ik geen warming up doe.

# 29/12/2007

Duncan schreef:

Ik denk dat Anna er een beetje inhangt (depressie). Anna ik sport al jaren, warming up is niet nodig:-)

# 02/07/2008

Sebastian schreef:

Ja Duncan ben het helmaal met je eens. Ik denk dat Anna zo ie zo mischien wel heel zwaar weegt ofzo want als je voluit gaat en dan al uitgeput bent, heb je echt geen conditie.

# 02/07/2008

Gerard schreef:

Ik heb het artikel aandachtig gelezen, werk zelf op een sportschool, de meeste mensen doen geen warming up en dan nog kun je een geweldige prestatie neer zetten. Spierpijn heb je alleen wanneer je echt begint met sporten, en dat duurd maar een week. Daarna als je regelmatig sport en goed naar je lichaam luisterd dan heb je geen warming up nodig. Warmingup is echt iets wat in mijn ogen nergens op slaat.

# 02/07/2008

Silvia schreef:

Ik vind de toon van het artikel toch best aangedikt. Soort van reclame slogan om op te gaan warmen in de trant van trek maar een nummertje. "Je kunt nu veilig gaan trainen" Alsof je niet veilig traint zonder opwarming, weer een misvatting. Hoop dat de schrijver van dit artikel geen sport instructeur is, want dan heeft diegene zeker niet gestudeerd.

# 02/07/2008

Pro-Anna schreef:

Ja ik ben te dik ja, ik zag net een artikel in de krant dat ging over het boek Skinny bitches! Ik denk dat ik het ga halen, gelijk mezelf uitmageren!

# 02/07/2008

Pro-Anna schreef:

Mr Chubby ik ben een beetje verlegen en onzeker omdat ik nog niet dun genoeg ben, je ziet al vel over been, lag laatst in het ziekenhuis gedwongen kreeg ik via een buis te eten, ben bijna weer zo ver, als ik op me streef gewicht zit van 39 kilo, dan bel ik je op. XXXjes

# 02/07/2008

Chantal schreef:

Najaaaaaaaa zeg, wat een smerige zooi hier zeg, dat die beheerder niet eens het fatsoen in zijn harses heeft om deze miselijkmakende bende weg te werken. Het is om je rot te schamen, bah bah.

# 03/07/2008

Elies schreef:

Goed dan gaan we maar weer terug naar waar de stelling was. Het doen van een warming up is zeker wel nuttig. Waarom? Als je gelijk van je rust punt voluit gaat sporten heb je meer kans op blessures. Met een warming-up word je lichaam rustig warm, en worden je spieren dus ook warm. hierdoor krijg je minder snel last van spierpijn. Dan zal je wel denken... ja maar daar ben ik volgende week weer van af. Als dit te erg wordt kan je spierscheuringen krijgen en dan ben je wel iets minder blij. Dus een warming up is goed. Een vaste warming up hoeft misschien neit maar ga je in ieder geval niet in een keer 100% inzetten. Je hebt dan een grote kans op blessures Gr ;)

# 30/09/2008

Joris schreef:

Ik speel voetbal, ik vond warming up ook nutteloos, op een zondag ga ik een potje voetballen met vrienden. Ik trap op de bal, en daar is de blessure. Spierscheur in de aanhechting van de quadriceps. 1 maand geen voetbal, vanaf nu warm ik altijd op.

# 14/04/2010

GEERT schreef:

CHUBBY IS EEN ZIEKE GAST MAFKEES

# 29/05/2010

love schreef:

lekker puh

# 11/03/2012

f schreef:

t

# 11/03/2012

po v2b schreef:

fuck dit

# 25/05/2016

melvin van der wal schreef:

so naar je moederr

# 06/09/2016

levi veenstra schreef:

grapje^^

# 06/09/2016

Lara Dabidobie schreef:

Do you understand it? I don't

# 24/11/2016

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.