Water is van levensbelang

Water is van levensbelang

Ons lichaam bestaat voor zo'n 70-80% uit water. In de afgelopen decennia hebben we verkeerde drinkgewoonten opgebouwd. We drinken veel te veel alcoholhoudende dranken, milkshakes, fruitsappen, frisdranken (vaak ook nog koolzuurhoudend) en andere zaken die suiker bevatten. Je kunt je hierdoor letterlijk dik drinken! Al dit spul behoort namelijk tot de verborgen vetmakers... Zelfs verse vruchtensappen bevatten behoorlijk wat calorieën. Plus dat we door deze verkeerde gewoonten ons "dorstgevoel" zijn kwijtgeraakt; we vangen het signaaltje dat we water nodig hebben niet of niet tijdig op.

De meesten van ons drinken te weinig water. Toch is voldoende water essentieel voor een gezonde leefwijze; het is het allerbelangrijkste aspect. Water zorgt voor versnelde afvoer van alle gifstoffen die vrijkomen bij het afslankproces. Deze stoffen zijn opgeslagen in de vetcellen. Ontgiften is dus zeer belangrijk voor het lichaam. Het is zeer belangrijk om heel veel water te drinken en zo het lichaam te helpen met die ontgifting. Ook het eten van vers fruit en rauwkost is ondersteunend.

Prettige bijkomstigheid: water bevat NUL calorieën ! Je moet het leren drinken en hoe meer je ervan drinkt, hoe meer je het gaat waarderen. Op den duur kun je niet meer zonder water. Neem dus altijd een flesje water met je mee. Werk er in korte tijd naar toe om VOOR het middaguur al 1 liter water te hebben gedronken... 2 halve literflesjes en je hebt je doel al bereikt. Zo heb je de rest van de dag om nog een liter te drinken, 2 liter water per dag is echt het minimum. Bij voorkeur opbouwen tot 3 liter, vooral in de zomer.
Koffie, thee en alcoholhoudende dranken onttrekken vocht aan het lichaam. Drink dus bij elke kop of elk glas van dit vocht een EXTRA glas water! Je lichaam moet zich instellen op deze verandering; dit kan wel een maand of drie duren. Maar je zult al na een week of 2-3 merken dat je je fitter voelt. Na de gewenningsperiode is de "dorstprikkel" weer hersteld, zodat je meteen merkt dat je je waterpeil moet bijvullen. Uiteraard moet je ook vaker plassen, maar dat is alleen maar positief: lekker doorspoelen en ontgiften maar!

Drink tijdens de maaltijden geen grote hoeveelheden water, het is beter om dat enige tijd van te voren en enige tijd erna te doen.

Uiteraard is bronwater, ook wel mineraalwater genoemd, het beste. En dan wel de "platte" soort, d.w.z. ZONDER koolzuur. Van die bubbels krijg je een opgeblazen gevoel! Water uit de kraan is nog altijd minder slecht dan koffie, melk of frisdrank, maar nog beter is het om het leidingwater te filteren, zodat het ontgift wordt. Er zijn speciale waterfilters verkrijgbaar.

Laat je niet voor de gek houden door "light"-dranken te nemen; af en toe eentje (zeker niet dagelijks!) is niet erg, maar onthoud dat ze wel degelijk calorieën bevatten, en vaak nog slechte kunstmatige zoetstoffen ook!
Je kunt, als je zin hebt in iets warms om te drinken, ook af en toe wel thee (groene, kruiden- of rooibos-) nemen, zonder melk en zonder suiker, of een kopje groentebouillon, maar let op: dit vervangt NIET de dagelijkse hoeveelheid water!

Toegevoegd op: 19-03-2007 | Categorie: Voeding | Printversie

Reacties op dit artikel

hallo schreef:

goed bedankt voor de informatie

# 03/03/2010

armani50 schreef:

wat jij hebt geschreven is perfect dat heeft me geholpen bij mijn taak van aardrijkskunde

# 06/03/2010

kytana schreef:

dank je had het nodig voor aardrijkskunde

# 13/02/2014

boeiit nii schreef:

interessant heb ik nodig voor een taak van aardrijkskunde !!

# 09/02/2012

ewa schreef:

Niet zinvol snap er niks van

# 06/06/2017

rikker122 schreef:

Snap er geen reet van

# 06/06/2017

Reactie toevoegen

Geef de uitkomst van de onderstaande som:

(in cijfers)

Wij maken gebruik van cookies om onze website beter op uw wensen af te kunnen stemmen. Klik hier voor meer informatie over onze cookies.