Cacao gunstig voor hersenfuncties

Cacao gunstig voor hersenfuncties

Onderzoek uit de koker van Mars, dat een product heeft gemaakt met extra flavonoïden uit cacao, laat zien dat cacao tot drie uur na consumptie zorgt voor toename van bloedtoevoer naar de hersenen. Het zijn de flavonoïden in cacao die de aanmaak van stikstofmonoxide in de bloedvaten bevorderen. Het positieve van meer bloedtoevoer naar de hersenen bij ouderen is dat hierdoor de hersenfuncties kunnen verbeteren. Dat zou vooral bij slaaptekort en vermoeidheid tot flinke verbeteringen leiden.

» Lees verder

Anorexia deels genetisch bepaald

Anorexia deels genetisch bepaald

Een Amerikaanse onderzoeker beweert dat het krijgen van anorexia deels genetisch bepaald is.

» Lees verder

Nicotine een harddrug?

Nicotine een harddrug?

Hersenen reageren hetzelfde op nicotine als op heroïne of cocaïne, stelt onderzoeker Michael Kuhar van de Emory University in Atlanta vast.

» Lees verder

Vetarm dieet geen garantie voor afvallen

Vetarm dieet geen garantie voor afvallen

Vetarm eten om af te vallen lijkt een goed idee, maar in veel gevallen worden de vetten gewoon vervangen door suikers.

» Lees verder

Ode aan de sinaasappel

Ode aan de sinaasappel

Geen onzin maar een ode aan de sinaasappel. Er zitten 170 verschillende soorten antioxidanten in een sinaasappel. Australische organisaties hebben het advies van het eten van vijf citrusvruchten per dag verhoogd naar zes per dag.

» Lees verder

De foute opvattingen van vijf voedselsoorten, die eigenlijk bijzonder goed voor je zijn

De foute opvattingen van vijf voedselsoorten, die eigenlijk bijzonder goed voor je zijn

Avocado’s
Foute opvatting: te hoog vetgehalte.
Feiten: avocado’s zitten vol met mono-onverzadigde vetten die gezond zijn voor het hart. Ze hebben ook veel antioxidanten, zoals tegen ziekte beschermende luteïne, betacaroteen en vitamine E. Ze helpen het lichaam ook bij het absorberen van voedingsstoffen van ander voedsel. Onderzoekers van de Ohio State University kwamen korte tijd geleden erachter dat de bereiding van avocado’s met salsa of salade (rauwkost) een betere absorptie geeft van de antioxidanten.

» Lees verder

Cacao heeft een gunstige werking op de hersenen

Cacao heeft een gunstige werking op de hersenen

Een onderzoek van fabrikant Mars, dat een product heeft gecreerd met extra flavonoïden uit cacao, laat zien dat cacao tot 3 uur na innemen, zorgt voor extra bloedtoevoer naar de hersenen. Flavonoïden, welke aanwezig zijn in cacao, bevorderen de aanmaak van stikstofmonoxide in de bloedvaten. Het positieve van meer bloedtoevoer naar de hersenen bij ouderen is dat hierdoor de hersenfuncties kunnen verbeteren. Dat zou vooral bij slaaptekort en vermoeidheid tot flinke verbeteringen leiden.

» Lees verder

Gehoor slechter bij tekort aan calcium

Gehoor slechter bij tekort aan calcium

Een tekort aan calcium kan een negatieve invloed hebben op het gehoor. Dat blijkt uit onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen. Wetenschappers hebben ontdekt dat de concentratie calcium in het lichaam invloed heeft op het functioneren van het gehoor.

» Lees verder

Nederlandse mannen behoren tot slankste van Europa

Nederlandse mannen behoren tot slankste van Europa

Nederlandse mannen horen tot de slankste mannen van Europa. Het aantal zwaarlijvigen (mannen met een BMI boven de 30) bedraagt in Nederland 7,9%. Alleen bij Roemenen valt dit percentage lager uit. Dit blijkt uit cijfers van Eurostat, het statistisch bureau van de Europese Unie.

» Lees verder

Stoommaaltijd vult niet

Stoommaaltijd vult niet

Een grote hoeveelheid stoommaaltijden bevat onvoldoende voedingswaarde voor een hoofdmaaltijd. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond waarbij 25 stoommaaltijden werden onderzocht. Een aantal van deze maaltijden bevatte te weinig groente of juist te veel verzadigd vet of zout.

» Lees verder