Self care: 5x jezelf geven wat je nodig hebt

Self care is belangrijk, dat weten we allemaal (en anders moet je even deze blogpost lezen). Alleen de uitvoering is soms wat lastiger. Met deze blogpost wil ik je een stukje in de goede richting helpen. Hieronder volgen 6 manieren waarmee je jezelf precies kunt geven wat je nodig hebt. Het lezen van deze blogpost had trouwens nummer 7 kunnen zijn..

Er zijn duizenden dingen die je kan doen om goed voor jezelf te zorgen en die zal ik vandaag niet allemaal noemen. Doe ik dat wel, dan zal niemand deze post meer lezen, maar vooral omdat self care heel erg persoonlijk is. Er zijn bijvoorbeeld mensen die hardlopen als self care zien. Ik zou dat juist onder kopje ‘marteling’ plaatsen. Oftewel: wat voor jou werkt, hoeft absoluut niet voor iemand anders te gelden. Sterker nog, want vandaag voor jou werkt, hoeft morgen niet nog steeds te werken. Daarom hou ik de 6 manieren voor self care vooral algemeen en dan mag je zelf de precieze invulling bedenken.

Je basisbehoeftes vervullen

De basis manier van self care is het vervullen van je basisbehoeftes. Het klinkt misschien vanzelfsprekend om elke dag gezond te eten, water te drinken, te bewegen en op tijd naar bed te gaan. Toch zijn de simpele ingrediënten voor een gezond lichaam iets waar genoeg mensen moeite mee hebben. Ik betrap mezelf er vaak genoeg op dat ik te weinig eten mee heb genomen naar mijn studie, waardoor ik chagrijnig ben van de honger. Of dat ik toch net iets te laat ga slapen omdat ik te lang nutteloze filmpjes op youtube aan het kijken was. Zonde, want ik weet heus wel hoe fijn het is om uitgerust te zijn, genoeg te bewegen en mezelf goede voeding te geven.

Een aantal praktische ideeën:

  • Maak gezond eten makkelijk! Zorg dat je altijd iets gezonds in je voorraadkast en koelkast hebt, want dan maak je makkelijker een gezonde keuzes. Idem dito voor je tas: neem altijd een gezonde snack mee!
  • Zet een wekker als je naar bed wilt gaan. Zo voorkom je dat je ‘vergeet’ dat je moet slapen en het ineens middernacht is.
  • Neem een sportmaatje. Samen sporten is leuker en je hebt iemand die je op je kop kan geven als je toch op de bank bent blijven zitten.
  •  Schep orde
  • Het leven vind ik soms best overweldigend. Hoe weet je nu waar je prioriteit aan moet geven, als er zoveel om je heen gebeurt? Een andere manier van self care is voor mij om orde te scheppen, zodat ik beter weet waar ik eigenlijk mee bezig ben en ik beter overzie wat er nog moet gebeuren (of juist niet).


Een aantal praktische ideeën:

  • Ruim je spullen op. De uitdrukking ‘een opgeruimd huis, een opgeruimd hoofd’ geldt niet voor niets. En doe dan meteen de dingen weg die je toch nooit gebruikt en waar je niet blij van wordt.
  • Maak lijstjes van dingen die in je hoofd zitten. Alles wat op papier staat, hoef je niet meer te onthouden en dat scheelt een hoop gepieker (en stop sowieso maar met piekerne, want het schiet niks op).
  • Maak een lijstje voor noodgevallen, zoals een lijstje met makkelijke maaltijden die je kunt maken als je te moe bent om te koken of een lijstje met activiteiten/tips die je uit een dip kunnen helpen.
  • Jezelf ontwikkelen en beter leren kennen klinkt misschien vreselijk serieus en moeilijk, maar dat valt best mee. Het is juist heel erg leuk om meer over jezelf te weten komen! Jij bent de enige persoon die altijd bij jou is en daar moet je het de rest van je leven mee doen. Dan kun je er maar beter iets leuks van maken! Zodra je snapt waarom je bepaalde dingen doet, wordt het vanzelf makkelijker om liever voor jezelf te zijn.
  • Doe aan yoga of meditatie. Dat heeft mij de afgelopen jaren zonder twijfel het meeste zelfinzicht opgeleverd! Ik zou je ook vooral aanraden om dat niet thuis achter je computer te doen, maar echt naar een yoga studio gaan. Dan heb je ook meteen de steun van een groep. (Al is er ook niets mis met de comfort van je eigen thuis).
  • Volg een mindfulnesscursus. Mindfulness is hip en dat is niet zonder reden: want het werkt! Het helpt je om rustiger te worden, maar het is ook een goede manier om jezelf beter te begrijpen. In veel steden kun je 8-weekse cursussen volgen die je veel inzicht zullen geven.
  • Lees een zelfhulpboek. Goedkoper dan een coach (al is dat ook heel waardevol!) en vaak nog leuk ook. 
  • Schrijf in je dagboek, het liefst elke dag. Reflecteren op je dag is een goede manier om dingen te verwerken en meer begrip te krijgen. Daarnaast is het ook gewoon heel leuk om een paar jaar later terug te lezen. Het hoeft niet lang of vaak, doe gewoon waar jij behoefte aan hebt.
  • Plezier maken
  • Leuke dingen doen is niet alleen belangrijk omdat het gewoon leuk is, maar ook omdat het goed is ter ontspanning. Als je veel tijd besteed aan de dingen die je echt leuk vind, zul je vanzelf meer vervulling en blijdschap ervaren. Is dat niet wat we allemaal willen?
  • Neem jezelf niet zo serieus. De meeste dingen in het leven zijn helemaal niet zo belangrijk als ze lijken en al volwassene hoef je geen serieuze Piet te zijn. Je mag best nog schommelen, in de regen  dansen, lachen om flauwe mappen of gillen in de achtbaan.
  • Maak meer plezier. Doe aan lachmeditatie (serieus, aanrader!), ga hoepelen of geef iemand de kieteldood. Zo lang je er zelf maar plezier aan beleeft, is het allemaal goed.
  • Begin een nieuwe hobby. Wat zou je nog echt eens willen proberen? Boogschieten, haken of boetseren? En waarom zou je daar niet nú mee beginnen? Er zijn weinig dingen zo leuk als nieuwe dingen uitproberen, zeker als iets is wat je al heel lang wil doen.
  • Lief zijn voor jezelf
  • Misschien vind ik dit wel de allerbelangrijkste manier van self care, namelijk: lief zijn voor jezelf! Hoe kun je je goed voor jezelf zorgen als je ondertussen een hekel hebt aan jezelf, jezelf constant bekritiseert of je het in je eigen ogen toch nooit goed genoeg doet. Self love is de allerhoogste vorm van self care!
  • Stel jezelf geen onnodig hoge eisen! Nieuwe gewoontes aanleren (of dat nu meer water drinken is of meer van jezelf gaan houden) kost tijd. Geef jezelf die tijd en doe het stapje voor stapje. Je hoeft niet alles in één keer perfect te doen (en zelfs in tien keer hoef je het niet perfect te doen, want perfectionisme is tijdverspilling)
  • Vergeef jezelf. Is het toch niet gelukt om goed voor jezelf te zorgen?  Maak het dan vooral niet vervelende door het jezelf dat kwalijk te nemen, maar vergeef jezelf. Volgende keer beter!
  • Geef jezelf complimentjes. Stiekem weet jij ook heus wel dat je je best doet en dat mag best erkend worden!
Terug
-->